Kwartaalwinst Airbus daalt door industriële kosten en ruimtekosten

Airbus, Europa’s grootste vliegtuigbouwer, heeft een sterk gedaalde tweedekwartaalwinst gerapporteerd als gevolg van de kosten van investeringen in een hogere productie van straalvliegtuigen en grotendeels vooraf aangekondigde kosten in de ruimtevaartactiviteiten. De aangepaste operationele winst van het bedrijf daalde met meer dan de helft tot 814 miljoen euro in het kwartaal, terwijl de omzet steeg tot 15,995 miljard euro.

Airbus nam ook een last van 989 miljoen euro op termijnverliezen in zijn ruimtevaartactiviteiten, wat hoger is dan de schatting van ongeveer 900 miljoen euro die het vorige maand gaf bij een winstwaarschuwing. De lasten brengen het bedrag dat in iets meer dan vijf maanden van de balans van Airbus is afgeschreven in verband met een nieuw onderzoek naar mogelijke verliezen op belangrijke communicatie- en navigatiesatellieten in zijn in moeilijkheden verkerende Space Systems business op iets minder dan 1,6 miljard euro.

Ruimtevaartproblemen drukken winst

’s Werelds grootste vliegtuigbouwer zei dat het werkt aan een herziening van de ruimtevaartactiviteiten terwijl het potentiële allianties bespreekt met het Franse Thales en het Italiaanse Leonardo. Het bedrijf zal in september een plan voor de ommekeer van Space Systems presenteren, meldde Reuters maandag. Airbus heeft ook een uitgebreid kostenbeheersingsplan gelanceerd voor de bredere Defence and Space divisie, waarbij bestaande kostenmaatregelen worden versneld en verdiept.

Bronnen uit de industrie zeiden dat een groot deel van de nieuwe geïdentificeerde risico’s zich opstapelen in het OneSat satellietproject en EGNOS, een systeem dat is ontworpen om de nauwkeurigheid van bestaande navigatiesignalen te verbeteren. Guillaume Faury, CEO van Airbus, zei tegen analisten dat hij “mijn ogen niet van de zaak zal afhouden voordat het is opgelost”.

Plannen voor kostenverlaging in de maak

Airbus heeft geen specifieke kostenreductiedoelstellingen gegeven, maar bronnen in de industrie zeiden dat het onmiddellijke kostenbeheersingsplan bij de Defence & Space divisie zou beginnen met het schrappen van 2 procent van de gebudgetteerde uitgaven voor 2024. Het bedrijf heeft ook een nieuw efficiëntie- en kostenplan gelanceerd voor de commerciële divisie.

Airbus herbevestigde de onlangs afgezwakte doelstellingen voor 2024, inclusief een doelstelling van 770 vliegtuigleveringen dit jaar, tegen 800. Faury zei dat Airbus “verblind” was door een tekort in leveringen van LEAP-motoren gemaakt door CFM, een joint venture van GE Aerospace en Safran, wat bovenop de recente leveringsproblemen met concurrerende Pratt & Whitney-motoren kwam.

Reactie vanuit de industrie

Leonardo bevestigde gesprekken met zijn bestaande partner Thales en met Airbus over mogelijke allianties in de ruimtesector. Europa heeft een sterkere structuur nodig om te kunnen concurreren met de Verenigde Staten en China, zei Leonardo CEO Roberto Cingolani. GE Aerospace herhaalde dat de levering van materialen een belangrijke beperking is voor de productie van LEAP-motoren.

Belangrijkste punten

• Airbus rapporteerde fors lagere tweedekwartaalwinst door industriële kosten en kosten voor ruimtevaart.
• De aangepaste operationele winst van het bedrijf daalde met meer dan de helft tot 814 miljoen euro in het kwartaal.
• Airbus nam een last van 989 miljoen euro op termijnverliezen in zijn ruimtevaartactiviteiten en overtrof daarmee de ramingen.
• Het bedrijf werkt aan een herziening van de ruimtevaartactiviteiten en zal in september een herstelplan voor Space Systems presenteren.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.