Interesse in kunstveilingen neemt behoorlijk af: het is wachten op een meesterwerk

Investeren in kunst, het is een goed idee. Maar de kans dat er binnenkort een echt topstuk onder de hamer gaat op een kunstveiling, is zeer klein. De veilingmarkt beleeft een mindere periode, zo blijkt.

In het nieuws: Kunsthandelaren zien een explosieve markt stevig afnemen.

  • Men verwacht dat de kunstverkoop bij grote veilinghuizen zoals Christie’s, Sotheby’s en Phillips de komende twee weken zal dalen tot 1,2 miljard dollar, een afname van 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat schrijft zakenzender CNBC.
  • Dit markeert een duidelijke daling vanaf de piek na de coronapandemie, toen de kunstmarkt floreerde door lage rentes, een sterke aandelenmarkt en fiscale stimulansen. Vorig jaar viel de markt al met 27 procent terug ten opzichte van het jaar ervoor. De trend zet door.
  • Hoewel de vraag van kopers sterk blijft, is er een tekort aan aanbod omdat verzamelaars wachten op een betere marktomgeving. Dit jaar zijn er geen grote enkelvoudige collecties beschikbaar, wat in voorgaande jaren de verkopen op kunstveilingen stimuleerde.
  • Veilingexperts en -handelaren signaleren een impasse in de prijszetting. “Verkopers willen 20 procent meer en kopers willen 20 procent minder,” zegt Philip Hoffman, CEO van advies- en kunstfinancieringsfirma Fine Art Group, daarover.
  • Deze stagnatie wordt verergerd door economische onzekerheden zoals inflatie, hogere rentevoeten en de vraag wanneer de Fed die zal verlagen. Daarbovenop zijn er nog geopolitieke spanningen. Kopers zijn een stuk terughoudender.

De vraag van 30 miljoen

De details: Er zijn simpelweg minder topstukken te scoren op kunstveilingen.

  • Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar daalden de verkopen in de categorie hedendaagse en naoorlogse kunst met 48 procent, volgens ArtTactic. Die categorie wordt gezien als de grote drijfveer achter veel kunsthandel.
  • Dit seizoen zijn er maar een paar kunstwerken die meer dan 30 miljoen dollar waard zijn. Dat in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarbij er vaak een tiental stukken boven die prijs te koop werden aangeboden. Nu gaat het onder andere over een portret van Francis Bacon en een groot werk van Brice Marden. De verwachting is dat de afwezigheid van een echt ‘meesterwerk’ de opwinding en enthousiasme voor de veilingen zal temperen.
  • Niettemin blijven de privémarkten en galerijverkopen sterk, aangedreven door een mindere afhankelijkheid van beleggingsrendementen en mindere gevoeligheid voor economische schommelingen.
  • “Op private markten kan je zeer gericht zijn over de prijs die je vraagt in de markt”, legt Drew Watston, hoofd van de kunstafdeling bij de Bank of America, uit. “Er is grote discretie, dus je kunt de markt ingaan en een prijs testen en aanpassen afhankelijk van de feedback die je krijgt.”
Meer