Wat kunnen we leren van de 5 beste schoolsystemen ter wereld?

Leerkrachten moeten hun ideeën en bronnen delen. Dat is één van de lessen die de Brits opvoedkundige Lucy Crehan heeft opgestoken bij een studie van de schoolsystemen in Singapore, Shanghai, Japan, Finland en Canada, die op educatief gebied de absolute wereldtop vertegenwoordigen.

De studie leerde volgens Crehan vooral dat deze landen de nadruk leggen op de leerkracht als expert. De opvoedkundige heeft zelf eerder al les gegeven in Londen, maar voegde er aan toe dat het educatief systeem in Groot-Brittannië niet optimaal functioneert en teveel leerlingen vroegtijdig verliest. Lucy Crehan zegt onder meer verbaasd geweest te zijn welke intensieve voorbereidingen in de lessen in Singapore worden geïnvesteerd. “Leerkrachten hebben een duidelijke visie over de kennis die de studenten moeten verwerven en beheersen,” merkt de opvoedkundige op. “Het onderwijs werkt er bijzonder gestructureerd. Er is heel goed nagedacht op welke manier de leerstof op de best mogelijke manier kan worden overgebracht. Er wordt dan ook veel tijd besteed aan planning en overleg met collega’s over de optimale presentatie van de studiematerie. Datzelfde geldt ook in Japan.”

Cleverlands

“Het kan in de lessen soms bijzonder druk zijn,” zegt Lucy Crehan nog. “De leerkracht brengt een onderwerp ter sprake, maar de leerlingen zijn bijzonder actief met antwoorden en reacties op elkaars ideeën.” “Soms wordt de leerstof wel door op een gedrilde manier doorgegeven, vooral in het middelbaar onderwijs in Japan en de lagere scholen in Shanghai, maar de leerlingen lijken zich daardoor later creatiever te kunnen opstellen, aangezien ze een aantal problemen instinctief kunnen oplossen.” Bovendien bleek in Canada een efficiënt kader te zijn uitgebouwd om studenten met een leerachterstand te begeleiden. Daarnaast werden leerkrachten met een expert-status in Singapore ook financieel beloond. De ervaringen van Lucy Crehan in de buitenlandse onderwijssystemen werden in haar boek ‘Cleverlands’ neergeschreven. (mah)