Markten:
Markten inladen...

DINSDAG 04 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

KPMG Global Automotive Survey: 30 tot 50% van concessiehouders verdwijnt tegen 2025, 56% van managers in de sector ook

Logo Business AM

09/01/2018 | Dominique Dewitte | 3 min leestijd

Een derde tot de helft van alle concessiehouders voor automerken zullen tegen 2025 niet meer bestaan. Dat blijkt uit de Global Automotive Survey, een enquête van adviesbureau KPMG. Met hen zal ook 56% van alle managers in de sector verdwijnen. KPMG sprak met 1.000 sectorverantwoordelijken en 2.000 consumenten in 43 verschillende landen.

Concessiehouders die het bloedbad willen overleven resten dan ook weinig opties. Ze moeten zich omvormen tot service-centra of zich specialiseren in de tweedehandsmarkt, luidt een van de conclusies van de enquête.

80% van de ondervraagde managers denkt dat de gegevens die uit de wagens kunnen worden gehaald, evenals de data waarover de bestuurder zelf beschikt, de basis worden van het toekomstige businessmodel in de automobielsector. Ook 85% van de consumenten die aan de enquête meewerkten zien in de cyberveiligheid en de beveiliging van voormelde data in de toekomst de belangrijkste voorwaarden bij de aankoop van wagens.

De teloorgang van de traditionele auto-industrie lijkt het ‘point-of-no-return’ ondertussen al voorbij. Zo bedraagt de beurskapitalisering van de 50 grootste autoproducenten vandaag nog 20% van die van de 15 grootste techbedrijven. In 2010 was dat nog 40%. De techbedrijven spelen dus duidelijk in een andere competitie.

Autofabrikanten die geen samenwerkingen aangaan met de techreuzen als Google, Microsoft of Apple lijken ten dode opgeschreven.  Uit de enquête blijkt verder ook dat premiummerken zich nog steeds in een betere positie bevinden en meer vertrouwen bij de consument genieten waar het toekomstige zelfrijdende wagens betreft.

Andere opmerkelijke resultaten:

– 53% van de ondervraagde managers in de sector denkt dat het dieseltijdperk definitief voorbij is. – 61% van de ondervraagde managers in de sector denkt dat de elektrische wagen zal falen door een gebrek aan infrastructuur om batterijen op te landen. – 79% van de ondervraagde managers in de sector denkt dat de brandstofcelauto de toekomst heeft. Dat is een elektrische auto waarin de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door een brandstofcel. – 69% van de ondervraagde managers in de sector denkt dat de traditionele criteria om een wagen te kopen in het tijdperk van de zelfrijdende wagen irrelevant zullen worden. – 58% is overtuigd dat de meeste consumenten in 2015 geen auto meer zullen willen bezitten. – BMW en Tesla worden als de leiders in de sector van de elektrische en zelfrijdende wagens beschouwd.


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks