Kortingen en promoties opnieuw toegelaten in supermarkten: ‘We houden hamstergedrag in de gaten’

Binnenkort is het terug toegelaten voor supermarkten om kortingen en promoties te geven. Sinds de hamsterfase aan het begin van de coronacrisis was dat tijdelijk verboden.

U herinnert zich de beelden van zo’n twee weken geleden ongetwijfeld nog. Lege rekken, lange rijen aan de supermarkten en het enkele filmpje van een opstootje aan de kassa. Op 18 maart voerde minister van Consumenten Nathalie Muylle (CD&V) een verbod op promoties en kortingen in, om het hamstergedrag zeker niet in de hand te werken.

Nu de stormloop geluwd lijkt, zal het verbod weer verdwijnen. Kamerlid en burgemeester van Kortrijk Vincent Van Quickenborne (Open Vld) had daartoe een oproep gelanceerd, nadat er de laatste dagen vergelijkingen van kassatickets circuleerden op sociale media. Maandagochtend kwam er dan het nieuws dat de minister aan de opheffing van het verbod werkt.

Hamstergedrag monitoren

De supermarkten zijn tevreden met de aankondiging. Colruyt gaat ‘zo snel mogelijk de afgesproken promo’s’ heractiveren, maar heeft oog voor eventueel hamstergedrag. Albert Heijn is eveneens blij dat ‘we de normaliteit en het voordeel van kortingen terugvinden’.

Iets meer voorbehoud bij Delhaize en Carrefour. Die laatste wil de tijd nemen om intern te bekijken hoe de kortingen opnieuw ingevoerd kunnen worden. ‘We wachten de officiële communicatie van de minister en de modaliteiten af’, reageert Roel Dekelver van Delhaize dan weer bij persagentschap Belga.

Nieuw prijsonderzoek

De kleinere supermarkten reageren intussen verontrust. Ze vrezen dat er toch opnieuw hamstergedrag kan ontstaan en wijzen op logistieke problemen. Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van de zelfstandige supermarkten en voedingshandelaars vraagt om de kortingen pas weer in te voeren wanneer de aanlevering opnieuw volledig op punt staat.

Tot slot roert ook Test Aankoop zich. De verbruikersorganisatie heeft beslist om een onderzoek op te starten naar prijsveranderingen, omdat ze heel wat vragen heeft gekregen sinds het uitbreken van de coronacrisis. De nieuwe studie lijkt op het jaarlijkse prijsonderzoek van Test Aankoop in supermarkten, maar zal nu op een wekelijkse basis gegevens vergelijken.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.