Door de zware financiële problemen van de Zuid-Koreaanse rederijf Hanjin Shipping is wereldwijd een cargo met een totale waarde van 14 miljard dollar geblokkeerd geraakt.
De verkopers van de goederen moeten nu alle mogelijk pogingen doen om hun voorraden op te sporen, te recupereren en op een andere manier aan de klant te bezorgen. Ook aan boord van de schepen dreigt op termijn een tekort aan voeding, drank en energie. Hanjin Shipping is één van de grootste rederijen van de wereld. De Zuid-Koreaanse rederij heeft een aandeel van 3,2 procent in het wereldwijde containervervoer. Hanjin Shipping vroeg vorige week een bescherming tegen zijn schuldeisers. Die beslissing had tot gevolg dat tientallen schepen met een gezamenlijke lading van meer dan een half miljoen containers wereldwijd de toegang tot de havens werden ontzegd. Er is immers geen enkele zekerheid dat de havenkosten ooit zullen worden betaald. Onder meer Samsung Electronics getuigt een lading met een totale waarde van 38 miljoen dollar aan boord van de schepen van Hanjin te hebben. Het bedrijf zou overwegen om zestien vrachtvliegtuigen te charteren om zijn verzendingen verder te kunnen garanderen.
Kerstinkopen
De moeilijkheden bij Hanjin Shipping kunnen volgens experts tot een groot aanvoerprobleem uitgroeien. De wereldwijde retail bereidt zich immers volop voor op het naderende eindejaarsseizoen. Er werden al orders geplaatst en overal is gestart met de aanleg van voorraden. “Op dit ogenblik is er in de winkels nog geen tekort, maar er dreigen wel problemen indien er geen oplossing wordt gevonden,” benadrukt Nate Herman, vice-president van de American Apparel & Footwear Association. Volgens het bureau SeaIntelligence Consulting zijn 43 schepen van Hanjin onderweg zonder enige zekerheid dat hun lading kan worden afgeleverd. Bovendien liggen 39 andere schepen voor de ingang van havens te wachten op instructies. Acht schepen zijn al in beslag genomen. Ongeveer 95 procent van alle consumptiegoederen worden door containerschepen vervoerd. (mah)