Komt er een tweede Suezkanaal?

‘Suez 2’ kan binnen vijf jaar realiteit zijn. Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie die de Verenigde Naties (VN) lieten uitvoeren door het internationaal tunnelbouwbedrijf AFP Lariol, schrijft de Britse krant The Guardian.

Het containerschip Ever Given dat vorige week vastliep in het Suezkanaal (ondertussen weer vrij), heeft geleid tot internationale inspanningen om een alternatief te vinden voor ’s werelds belangrijkste scheepvaartcorridor.

VN-functionarissen bestuderen daarom plannen om een nieuw kanaal aan te leggen langs de grens tussen Egypte en Israël. Eerdere ideeën voor een veel langere route door Irak en Syrië zouden van de hand gewezen zijn wegens te gevaarlijk.

Bredere en langere stranden

Het huidige Suezkanaal verbindt de Golf van Suez met de Middellandse Zee. Een potentieel tweede Suezkanaal zou helemaal niet aan die Golf van Suez grenzen. Het nieuwe kanaal zou van de Middellandse Zee naar de Golf van Akaba lopen.

‘De technologie heeft zich aanzienlijk ontwikkeld sinds het graven van het eerste kanaal in de jaren 1850’, vertelt de auteur van de haalbaarheidsstudie, Iver Shovel, aan The Guardian.

Volgens Shovel zou de zeespiegel van de Middellandse Zee wel licht kunnen dalen eens het nieuwe kanaal onder water staat. Maar niet getreurd: ‘Dat kan leiden tot bredere en langere stranden.’

De VN bestudeert ook een alternatief: een oude doorgang tussen de Nijl en de Rode Zee opnieuw creëren.

Van iPhones tot wc-rollen

‘Dat is een opwindend idee’, aldus Mo Sez, een regionale deskundige op het gebied van het beheer van waterafdelingen, wiens medewerkers een haalbaarheidsstudie van het gebied uitvoeren.

Maar, de Nijl kan megaschepen zoals de Ever Given niet aan volgens maritieme ingenieurs.  Goederen vervoeren via kleinere boten zou een moderne oplossing kunnen bieden.

De blokkade van het Suezkanaal heeft naar schatting honderden miljoenen euro’s gekost. Wat we vorige en afgelopen week meemaakten, vormt een bedreiging voor Europa’s vitale bevoorradingsketens vanuit Azië, die alles aanvoeren, van iPhones tot wc-rollen.

Lees ook: Suezkanaal is terug open, maar de juridische schade moet nog volgen

Meer