Key takeaways
- Melitta, een Duits koffiebedrijf, is voor vijf jaar een partnerschap aangegaan met voetbalclub Real Madrid om hun wereldwijde naamsbekendheid te vergroten.
- De sponsoring omvat de distributie van Melitta-producten in het Bernabéu stadion en uitgebreide marketingactiviteiten.
- Het enorme wereldwijde bereik van Real Madrid, waaronder meer dan 650 miljoen volgers op sociale media, zal de zichtbaarheid van het merk Melitta vergroten en mogelijk de verkoop stimuleren.
Melitta, het Duitse familiebedrijf voor koffiebranderijen, heeft zijn achtjarige samenwerking met Manchester United beëindigd en werkt nu voor de komende vijf jaar samen met Real Madrid. Deze exclusieve overeenkomst heeft als doel de bekendheid van het merk Melitta wereldwijd te vergroten, met een bijzondere focus op twee belangrijke markten.
Zichtbaarheid
Als onderdeel van de overeenkomst zal het legendarische Bernabéu stadion een verscheidenheid aan Melitta koffieproducten serveren, waaronder espresso, cappuccino en traditionele filterkoffie. Naast het verstrekken van drankjes omvat het sponsorschap een uitgebreid pakket aan communicatie- en marketingactiviteiten. Jero Bentz, managing partner en achterkleinzoon van de oprichter van het bedrijf, Melitta Bentz, wijst erop dat deze samenwerking de zichtbaarheid van het merk wereldwijd aanzienlijk zal vergroten.
Hij beschrijft Real Madrid als een club met een uitzonderlijke staat van dienst en een immense wereldwijde invloed. Dankzij de samenwerking kan Melitta gebruik maken van de positie van Real Madrid als ’s werelds meest inkomstengenererende voetbalclub, met meer dan 1 miljard euro aan inkomsten. Daarnaast heeft Real Madrid meer dan 650 miljoen volgers op sociale media, waarmee het elke andere club qua fanbase overtreft.
Beproefde impact
Studies hebben consequent aangetoond dat sportsponsoring een positieve invloed kan hebben op het merkimago en de omzetgroei kan stimuleren. Een marktonderzoek van Nielsen naar 100 sponsorpartnerschappen toonde een opmerkelijke stijging van 10 procent aan in de aankoopintentie onder de fans. Melitta verwacht door de samenwerking met Real Madrid van deze trends te kunnen profiteren. (jv)

