De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Boom Aerospace test binnenkort zijn supersonische Overture–passagiersvliegtuig, een mogelijke gamechanger in de luchtvaart. De Overture zou sneller en milieubewuster zijn dan zijn voorgangers, ondanks enkele uitdagingen en scepsis binnen de sector.
“Kleine Concorde” nog voor het eind van 2024 in de lucht

Waarom is dit belangrijk?
Dit evenement markeert een belangrijke mijlpaal in de luchtvaart, waarbij snelheid en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. Het zou een revolutionaire impact kunnen hebben op zowel de commerciële vliegindustrie als op het milieubewustzijn in de luchtvaart.In het nieuws. Boom Aerospace, opgericht in 2014, is klaar om de XB-1, een technologische demonstrator, te testen. Dit vliegtuig zou de prestaties van de Symphony-motor en de aerodynamica ervan aantonen. He gaat om een cruciale stap in de richting van het in gebruik nemen van hun Overture-project, een potentiële opvolger van de legendarische Concorde.
Zoom in. De XB-1-testvluchten zijn gepland voor het eerste kwartaal van 2024.
- Belangrijke mijlpalen zoals grondtests en motorproeven zijn al voltooid onder toezicht van de FAA.
- Overture beoogt een vliegsnelheid van Mach 1.7 (2.100 km/uur), met een capaciteit van 65 tot 80 passagiers. Ter vergelijking: de populaire Boeing 787 Dreamliner en de Airbus 350 vliegen tegen maximum 0.95 Mach.
- Tot nu toe heeft Overture 90 orders, voornamelijk koopintenties, van drie luchtvaartmaatschappijen: American Airlines (20 vliegtuigen), United Airlines (15 vliegtuigen en een optie op nog eens 35) en Japan Airlines (20 vliegtuigen).
Dubbel zo snel en koolstofneutraal
Zoom out. Het project heeft aanzienlijke belangstelling gewekt, met 90 voorbestellingen van grote luchtvaartmaatschappijen.
- “Overture zal het eerste commerciële vliegtuig zijn dat vanaf de eerste dag ‘koolstofneutraal’ is en dat in staat is om op 100% SAF te vliegen met een snelheid die twee keer zo hoog is als die van de snelste vliegtuigen van vandaag“, zegt Boom Aerospace-CEO en mede-oprichter Blake Scholl.
- Deskundigen uiten echter zorgen over de milieu-impact, met name met betrekking tot de uitdagingen van niet-fossiele SAF’s (sustainable aviation fuels) en de effecten van condensatiesporen.
- De markt zou volgens Deloitte kunnen bestaan uit ongeveer 20 routes wereldwijd. New York-Londen en New York-Parijs, Miami-Londen, Miami-São Paulo, Los Angeles-Sydney en Singapore-Sydney zijn de meest voor de hand liggende.
Samengevat. Boom Aerospace staat op het punt de luchtvaartindustrie te transformeren met zijn supersonische Overture-vliegtuig, dat belooft sneller en milieubewuster te zijn dan zijn voorgangers, ondanks enkele uitdagingen en scepsis binnen de sector. (cv)