Apple verraste in april met de lancering van een spaarrekening waarop klanten een rente van 4,5 procent ontvangen. Een verleidelijk aanbod dat de ambities van het Amerikaanse bedrijf om ook een marktaandeel in de financiële sector te verwerven alleen maar bevestigde. Toch is niet iedereen tevreden met het hoogrentende spaarboekje.
De essentie: Veel klanten met een Apple-rekening hebben problemen om geld op te nemen of over te schrijven. In Wall Street Journal doen enkele klanten hun verhaal.
- Sommige geldtransfers duurden bijzonder lang zonder duidelijke reden en de klantenservice van Goldman Sachs, Apple’s partner in dit verhaal, is blijkbaar ook niet naar wens.
- De bank houdt echter vol dat ze het probleem “zeer serieus” neemt, nadat de Amerikaanse media contact met haar hadden opgenomen.
“De reacties van klanten op de nieuwe spaarrekening van Apple waren uitstekend en overtroffen onze verwachtingen. Hoewel de overgrote meerderheid van de klanten geen vertraging ziet bij het overmaken van hun geld, kan het in een beperkt aantal gevallen gebeuren dat een geldtransfer traag verloopt als gevolg van de processen die zijn ingesteld om de rekeningen te helpen beschermen.”
Laat de bank in persmededeling weten
Een veiligheidsmaatregel?
De vertragingen zijn dus het gevolg van processen die bedoeld zijn om rekeningen te beschermen, maar ook om mogelijk illegale transacties te voorkomen.
- Overschrijvingen van een aanzienlijk bedrag kunnen een waarschuwing, al dan niet tegen witwaspraktijken, uitlokken. Dat is vooral het geval voor nieuwe rekeningen, wat kan leiden tot extra onderzoek, volgens enkele bronnen.
- Dat onderzoek duurt over het algemeen ongeveer 5 dagen, volgens mensen gespecialiseerd zijn in witwasbestrijding.
- Volgens sommige getuigenissen kan het tot drie weken duren voordat het geld van de ene Apple spaarrekening naar de andere wordt overgeboekt. Dat is veel langer dan de geadverteerde tijd die nodig is voor een nader onderzoek.
Steeds terugkerende problemen
Vertraagde overschrijvingen zijn niet de enige problemen die de klanten met een Apple-rekening ondervinden.
- Een klant meldde dat het geld dat ze had overgemaakt naar een andere rekening werd teruggestort op haar Apple-rekening.
- Een nieuwe overschrijving resulteerde vervolgens in een veiligheidscontrole en het – kortstondige – verlies van haar geld. Het geld stond niet meer op haar Apple spaarrekening of op de rekening waarnaar ze haar geld had proberen over te maken.
- Naast de wachttijd veroorzaken die problemen veel stress bij klanten. Bovendien kunnen ze in de problemen komen om hun betaalverplichtingen na te komen.
- Dat was het geval bij een andere klant die geen kelderrenovatie kon betalen omdat geld dat was overgemaakt van zijn Apple-rekening niet op tijd aankwam. Hij kreeg toen te horen dat zijn rekening werd gecontroleerd.
Hoewel het begrijpelijk is dat een bank een overschrijving uitstelt om een gerechtvaardigd aanvullend onderzoek uit te voeren, zijn de vertragingen die klanten melden volgens Dennis Lormel, een bankconsultant die voor de Amerikaanse overheid heeft gewerkt aan financiële misdrijven, verrassend.
- “Twee tot vier weken lijkt zeker lang,” zei hij tegenover Wall Street Journal. “Als iemand die vaak met banken te maken heeft, lijkt me dat onredelijk.”
Een Apple-bank zal nog niet voor meteen zijn
Door de klanten een rente van 4,5 procent te geven, legt de techgigant de andere banken het vuur aan de schenen. De gemiddelde spaarrente in de VS bedraagt 0,25 procent, waardoor veel spaarders hun geld overhevelden naar het spaarboekje van Apple. Het doel van het bedrijf is om de mensen de iPhone te laten gebruiken voor hun dagelijkse financiële interacties.
Maar uit feedback van klanten blijkt dat de ervaring verre van optimaal is, ook al werkt Apple samen met een titaan van Wall Street, Goldman Sachs.
- Uitbreiden naar de banksector is niet zo eenvoudig als het klinkt, zelfs als je al een voet tussen de deur hebt, met een kredietkaart (Apple Card) en een dienstverlening waarmee mensen uitgesteld kunnen betalen (Apple Pay).
- De uitdagingen zijn heel anders dan die voor technologiebedrijven. Zou dit Apple ertoe kunnen aanzetten zijn ambities op dit gebied terug te schroeven? Mogelijk. In ieder geval zou het bedrijf uit Cupertino het rustiger aan kunnen gaan doen.
(ns)