“Kan iemand van jullie een vrachtwagen besturen?”

Een gebrek aan benzine maakt zich meester van Groot-Brittannië. De voorbije dagen vormden zich lange rijen voertuigen bij Britse benzinestations. Automobilisten stonden soms uren in de rij om te tanken en de helft van de benzinestations is nu gesloten vanwege een tekort aan brandstof.

Oliemaatschappijen melden dat een gebrek aan chauffeurs problemen veroorzaakt bij het vervoer van de raffinaderijen naar de tankstations, waardoor sommige exploitanten de bevoorrading gingen rantsoeneren en andere hun tankstations sloten.

Dat gebrek wordt veroorzaakt omdat er zo’n 100.000 vrachtwagenchauffeurs in het land ontbreken. Vaak jobs uitgeoefend door Oost-Europeanen, die vanwege de Brexit het land hebben moeten verlaten. Volgens noodplannen die de Britse regering opstelt, zouden soldaten kunnen worden ingezet om benzinetankwagens te besturen.

Minister van Transport Grant Shapps houdt ondertussen vol dat er “geen tekort aan brandstof” is, terwijl de Petrol Retailers Association zegt dat tot 90 procent van de benzinepompen in het land droog staat. 

Bedrijfsleiders hebben al gewaarschuwd dat het plan van de Britse regering om 10.500 tijdelijke visa te verstrekken aan buitenlandse vrachtwagenchauffeurs niet meer dan een druppel op een hete plaat zal zijn om de crisis in de Britse toeleveringsketen te verhelpen.

Waar vindt Europa snel meer dan 400.000 vrachtwagenchauffeurs?

Toch is de Brexit zeker niet de enige schuldige. Ook de pandemie heeft roet in het eten gegooid en dat niet enkel in Groot-Brittannië.

Onderzoeksbureau Transport Intelligence berekende dat landen op het Europese vasteland met hun eigen tekort te kampen hebben. In 2020 had Polen een tekort van bijna 124.000 chauffeurs, Duitsland van wel 60.000 en Frankrijk van 43.000. Het totale Europese tekort aan vrachtwagenchauffeurs bedraagt nu meer dan 400.000. 18 maanden lang konden kandidaten in de meeste landen geen tests afleggen. Ook daar vormden zich ellenlange wachtlijsten. Enkel hogere lonen en betere werkomstandigheden zullen soelaas brengen.

Het tijdschrift New European komt alvast met een cynische cover op de proppen. Dat is een wekelijkse pro-EU-krant, die in 2016 werd gelanceerd als reactie op het EU-referendum en zich richt tot “de 48 procent die Remain stemden”.

“Kan iemand van jullie een vrachtwagen besturen?” vraagt een grenswachter op een boot aan een groep vluchtelingen die tracht het Kanaal over te steken.

Meer