Jupiler niet langer een miljardenbier?

De omzet van het biermerk Jupiler op zijn Belgische thuismarkt is het voorbije jaar onder de grens van 1 miljard dollar teruggezakt. Dat hebben bronnen tegenover het magazine Trends gezegd.

De Belgische bierverkoop van moederbedrijf AB InBev, die voor het grootste deel door Jupiler wordt gedragen, viel volgens Trends het voorbije jaar met 170.000 hectoliter terug tegenover het jaar voordien. België wordt al jaren geconfronteerd met een dalende biermarkt, maar had vorig jaar op het Europese Voetbalkampioenschap gerekend om sterke cijfers neer te zetten. Regenachtige periodes tijdens de maanden juni en juli saboteerden echter die ambities. Jupiler blijft wel veruit het populairste merk op de Belgische biermarkt.

Sponsor

Vooral in de horeca werden volgens Trends de ongunstige weersomstandigheden rond het Europees Voetbalkampioenschap gevoeld. Die sector, die ongeveer 60 procent van de totale bierverkopen vertegenwoordigt, diende een volumedaling met 5 procent te noteren. In het winkelsegment werd een achteruitgang met 3 procent geregistreerd. Bovendien was er de impact van de relatief vroege uitschakeling van de Belgische nationale voetbalploeg, die door Jupiler wordt gesponsord. AB InBev had zelf eerder aangegeven op een goed Europees voetbaltornooi te rekenen. Er wordt wel opgemerkt dat de verliezen tijdens de tweede jaarhelft gedeeltelijk konden worden gecompenseerd. Door de tegenvallende prestaties verdwijnt Jupiler bij AB InBev ook uit de portfolio bieren die een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar kunnen garanderen. In totaal die lijst nu nog achttien bieren. Ook Stella Artois, het Leuvense zusterbier van Jupiler, zit in die portefeuille succesbieren. In eigen land wordt Stella Artois weliswaar met een dalende markt geconfronteerd, maar op de internationale markt kan het merk wel op een verdere groei rekenen. AB InBev hoopt de verkoop op de Belgische markt in de toekomst toch opnieuw te kunnen opdrijven. Daarbij wordt onder meer gerekend op alcoholvrije alternatieven en speciaalbieren. De brouwer gaf tegenover Trends geen commentaar op de cijfers.