Jongere generatie draagt marktgroei tweedehands luxehorloges

Zwitserse horloges genieten bij het publiek tegenwoordig een grote interesse, maar ook de verkoop van tweedehands uurwerken neemt een hoge vlucht. Dat fenomeen wordt in belangrijke mate door kopers van Generation Z gestuwd. Die jongere bevolkingsgroep is op zoek naar luxegoederen, maar hecht tegelijkertijd ook aandacht aan duurzaamheid. Dat blijkt uit een rapport van het adviesbureau Deloitte. 

Waarom is dit belangrijk?

De wereldwijde markt voor tweedehands horloges wordt momenteel geschat op een waarde van bijna 20 miljard Zwitserse frank (20,2 miljard euro). Verwacht wordt echter dat dit niveau tegen eind dit decennium tot 35 miljard frank zou kunnen oplopen.

Niet meer louter voor verzamelaars: In het verleden was de tweedehandsmarkt het terrein van verzamelaars, die op veilingen naar zeldzame horloges zochten.

  • Inmiddels wordt de markt steeds echter professioneler. Daarbij wordt verwezen naar de proliferatie van online verkoopsites die de authenticiteit controleren.
    • Zelfs de horlogefabrikanten laten zich door deze beweging meeslepen. “Er groeit steeds meer het besef dat er verantwoordelijker moet worden geconsumeerd”, werpt Fabienne Lup
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer