Je eigen baas worden?

 

Op het moment dat je een eigen bedrijf wilt starten, maar weet niet waar je moet beginnen, dan is het eigenlijk niet nodig om je enorm veel zorgen te maken. Je bent namelijk niet de enige die met dit soort plannen rondloopt, of deze inmiddels al in de praktijk heeft weten te brengen. In feite hebben tegenwoordig meer mensen dan ooit tevoren hun ideale baan nog steeds niet gevonden, of bestaat deze zelfs helemaal niet in hun ogen. Dit ondanks de nieuwe economische gang van zaken vandaag de dag. Anderen zijn daarentegen tot de conclusie gekomen dat ze de voorkeur geven aan werk dat ze zelf hebben ontwikkeld en dat buitengewoon goed aansluit bij hun persoonlijke manier van leven en de doelen die ze in hun leven na willen streven. Eigenlijk zou je dan ook kunnen zeggen dat, ongeacht de aard van de motivatie om je eigen baas te worden, je per direct van start zou kunnen gaan met de uitvoering van je plannen en de verwezenlijking van je dromen ten aanzien van het beginnen van een eigen bedrijf. 

Nuttige tips voor beginners

Als je eigen baas wilt worden dien je met een heleboel dingen rekening te houden. Om je een beetje op de goede weg te helpen, hebben we hieronder alvast een aantal belangrijke tips en adviezen op een rijtje gezet:

Creëer je eigen platform 

Indien je niet tevreden bent over je huidige situatie, dan kan niemand anders daar verandering in brengen, behalve jijzelf dan. Niet tevreden zijn met je huidige omstandigheden kan niet in de schoenen worden geschoven van de economie, maar evenmin in die van je werkgever, je partner en je gezin. Veranderingen kunnen alleen doorgang vinden op het moment dat jezelf een bewuste keuze maakt om deze in gang te zetten.

Leer de meest gunstige zakelijke aspecten herkennen. 

Door jezelf toe te staan om de beschikbare mogelijkheden te verkennen, door uiteenlopende kanten van jezelf onder de loep te nemen (zoals je persoonlijkheid, allerlei sociale aspecten en je  leeftijd) en uiteraard goed te luister naar je intuïtie, kun je achterhalen wat de meest gunstige zakelijke aspecten zijn die aan sluiten bij je persoonlijke behoeften en wensen. Veel mensen zijn echter geneigd om hun intuïtie naast zich neer te leggen, zelfs op het moment dat ze diep van binnen weten dat deze de waarheid aan het licht zal brengen. Je dient jezelf dan ook de vraag te stellen (en deze uiteraard volkomen eerlijk te beantwoorden): “Wat zal me uiteindelijk energie heven, zelfs op momenten dat ik erg moe ben? ‘ 

Hoe weet je wat binnen het bedrijfsleven is “meest gunstige” voor je is? Er zijn drie gemeenschappelijke manieren om het ondernemerschap aan te pakken: 

  • Doe dingen die je kent: wanneer je al ontslagen bent, of als je op zoek bent naar verandering, dan kun je op zoek gaan naar werk dat je voor anderen hebben gedaan in het verleden. Tevens dien je na te gaan denken over de manier waarop je deze kennis en vaardigheden kunt inkleden in een systeem om hen als je eigen dienst of product aan te kunnen bieden. 
  • Doen wat anderen ook doen: Een heleboel informatie vergareen over andere bedrijven die je interesse weg kunnen dragen, zal je absoluut een goed eind op de juiste weg helpen Zodra je een bedrijf hebt gevonden waar je je mee kunt identificeren, dan dien je je hiermee te vereenzelvigen en de gang van zaken binnen deze onderneming nog eens extra onder de loep te nemen. De informatie die je op die manier vergaart, kun je immers goed gebruiken als je eenmaal zelf als eigen baas aan de slag gaat. 
  • Los een veelvoorkomend probleem op: als je eigen baas wilt worden is het goed om na te gaan of er een gat in de markt aanwezig is. Je dien jezelf dus af te vragen of er een dienst of een product is dat je op de markt zou kunnen brengen. Hierbij moet je je wel bedenken dat dit een aspect is dat het meeste risico van deze drie benaderingen met zich mee zal brengen. Op het ogenblik dat je ervoor kiest om deze weg te bewandelen, dan is het essentieel dat je eerst voldoende tijd investeert in de bestudering van de mogelijkheden en kansen, maar ook dat je voldoende kennis vergaart voordat je ook maar één euro uit gaat geven aan de verwezenlijking van je plannen.

Een bedrijfsplan vergroot je kansen op succes 

De meeste mensen zijn aanvankelijk niet van plan om een bedrijfsplan op te stellen )omdat ze niet weten hoe ze dit aan moeten pakken of gewoon omdat ze het belang ervan niet kennen), maar een dergelijk plan zal je zeker helpen om sneller een eigen plekje te veroveren op de markt. Een bedrijfsplan zal je bovendien helpen bij het verhelderen van je ideeën, je aandacht op de juiste aspecten te richten en vertrouwen te winnen bij partijen die van belang zullen zijn bij het verwezenlijken van je plannen. Een bedrijfsplan hoeft overigens geen dik boekwerk te zijn, maar kan in sommige gevallen uit worden gewerkt op één of enkele pagina’s. Op het ogenblik dat je je doelen, strategieën en alle te ondernemen stappen weet te noteren en te omschrijven, dan is de komst van je eigen bedrijf weer een stapje dichterbij gekomen. 

Voor het opstellen van een bedrijfsplan dien je jezelf een aantal cruciale vragen te stellen (waar je natuurlijk ook een antwoord op moet geven), te weten:

  • Wat voor bedrijf wil ik gaan opzetten?
  • Welke klanten zal ik dienen met de dienst of het product dat ik aan ga bieden?
  • Wat is de belofte die aan mijn klanten of opdrachtgevers, maar ook aan mezelf, kan doen?
  • Wat zijn mijn exacte doelen, strategieën en actieplannen om de door mij gestelde doelen te bereiken?

Ken je doelgroep voordat je geld uitgeeft 

Voordat je ook maar een euro uit gaat geven voor je eigen bedrijf, zul je eerst moeten achterhalen of mensen daadwerkelijk je producten of diensten zullen gaan afnemen. Dit is één van de meest essentieel stappen die je als potentieel eigen baas dient te zetten. Je kunt dit ondermeer doen door het valideren van de markt waar je deel van uit gaat maken. Met andere woorden:

  • welke doelgroepen zullen je product of dienst afnemen, behalve je familie en/of vrienden. Je kunt dus niet zeggen dat iedereen in België je product af wil gaan nemen. Niemand zal je dan namelijk geloven.
  • Hoe groot is de doelgroep die ik voor ogen heb? 
  • Uit wat voor mensen bestaat deze doelgroep? 
  • Is je product of dienst relevant in het dagelijks leven van je klanten? 
  • Wat is de reden dat je klanten je product of dienst nodig zullen hebben? 

Vandaag de dag is er gelukkig een heleboel informatie beschikbaar voor mensen die een eigen bedrijf willen gaan beginnen. Je kunt immers een heleboel nuttige gegevens halen uit reeds uitgevoerd onderzoek. Hierbij kun je denken aan recente zakelijke artikelen. Deze kun je gemakkelijk vinden door gebruik te maken van een zoekmachine als Google door als zoekterm de betreffende brancheorganisaties in te geven. Echter de meest belangrijke manier om deze informatie in je bezit te krijgen, is door je eigen doelgroep of klantenkring rechtstreeks benaderen en hen te vragen wat hun mening is en ook daadwerkelijk naar hun antwoorden te luisteren (en ernaar te handelen).

Kies de juiste manier van financiering

Het is zaak om, als potentieel eigen baas, je persoonlijke financiën te begrijpen en het juiste soort kapitaal te kiezen dat je nodig voor het opstarten van je eigen bedrijf. Op het moment dat je zakelijke- en privéleven nauw met elkaar verbonden zijn, dan kan het gebeuren dat je de eerste, en misschien ook wel de enige, bent die zal gaan investeren in het bedrijf. Om die reden dien je tot in detail in beeld te krijgen hoe je persoonlijke financiën ervoor staan en welke mogelijkheden je hebt om verborgen kapitaal op te sporen. Pas als je dat alles hebt gedaan, kun je de volgende stap gaan zetten en op zoek naar externe financiering voor je bedrijf. Om alles goed te kunnen visualiseren doe je er verstandig aan om al je persoonlijke rekeningen in een money management systeem te plaatsen.

 Als je een bedrijfsplan gaat maken, dan zul je moeten vaststellen wat voor soort bedrijf je op wilt gaan zetten, bijvoorbeeld bedrijf dat wordt gestart met behulp van een aantal kleinere fondsen die je voorzien in je startkapitaal, een franchise onderneming met een matige investering afhankelijk van het franchisebedrijf of een high-techonderneming dat aanzienlijke investeringen zal vereisen. Afhankelijk van het soort onderneming zul je een bepaalde hoeveelheid startkapitaal moeten hebben en bovendien zul je hierbij rekening moeten houden met gelden die nodig zullen zijn om je bedrijf verder uit te laten groeien. Pas wanneer je dit allemaal goed in beeld hebt, zul je kunnen bepalen wat voor soort financiering je nodig hebt.

Bouw een ondersteunend netwerk 

Nadat je de interne betrokkenheid bij je bedrijf in kannen en kruiken hebt, dan is de tijd rijp om een netwerk van ondersteunende personen, adviseurs, partners, bondgenoten en leveranciers op te gaan zetten. Op het moment dat je in je bedrijf gelooft, dan zullen anderen dat ook veel sneller gaan doen. Om een ondersteunend netwerk op te kunnen bouwen, kun je niet alleen denken aan plaatselijke of landelijke contacten, maar ook aan internationale banden en connecties via allerlei andere sociale netwerken. Je dient dan ook lid te worden van netwerken zoals de plaatselijke Kamer van Koophandel en andere relevante zakelijke groepen. Hieronder hebben we een aantal basis netwerken voor je onder de loep genomen: 

  • Woon allerlei netwerkbijeenkomsten bij en vraag andere aanwezigen wat ze doen en denk na over hoe je hen zou kunnen helpen. De sleutel van succes is namelijk dat je leert om meer dan alleen naar jezelf te luisteren. Door anderen te helpen, kun je immers ook eerder hulp van andere partijen verwachten.
  • Het maakt niet uit bij welke groep je je aansluit. Er zijn immers talloze uiteenlopende groepen en je kunt een stuk moeilijker een ander helpen (en zij uiteindelijk jou) zonder je eerst te introducties en nieuwe contacten te leggen. 
  • Door een goede mentor kun je altijd op iemand terugvallen als je om hulp of advies verlegen zit. Ook kan deze mentor je in contact brengen met andere mensen die je eveneens van pas kunnen komen als je een eigen zaak op gaat zetten, maar ook met mensen die jouw helpende hand goed kunnen gebruiken.

Verkoop door een toegevoegde waarde. 

Hoewel een heleboel mensen elke dag weer producten en diensten afnemen, willen deze mensen doorgaans niet worden misleid. Om die reden dien je je dan ook te focussen op het dienen van anderen. Hoe meer mensen je immers weet te dienen, hoe meer geld je kunt gaan verdienen. Wanneer je naar je klanten of doelgroep kijkt, dan zul je jezelf constant de volgende vragen moeten blijven stellen: 

  • Wat kan ik mijn klanten of doelgroep bieden?
  • Hoe kan ik ze succesvol laten zijn in de dingen die ze doen? 
    Door op deze manier te werk te gaan, kun je naar nieuwe manieren worden geleid om je product of dienst aan te scherpen en er een extra waarde aan toe te voegen. Je klanten of doelgroep zal dat absoluut erg weten te waarderen.

Laat weten dat je er bent 

Door onder alle omstandigheden vol overtuiging te willen blijven wie je bent en wat je doet, zullen je klanten of je doelgroep niet snel teleurgesteld zijn. Vandaag de dag kun je, om te laten zien wie je bent en wat je allemaal te bieden hebt, gebruikmaken van allerlei effectieve online tools, zoals Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn, om je nieuws met betrekking tot je bedrijf, product of dienst de buitenwereld in te sturen. Sociale netwerken zijn uitstekend te gebruiken als zogenaamde aanwijzers voor je website. Met andere woorden: om te de buitenwereld te laten zien wat je visie is en welke zaken je belangrijk vindt voor je volgers om te weten. 

Hoewel sociale netwerken van cruciaal belang zijn  voor een eigen baas vandaag de dag (je kunt er eigenlijk niet meer omheen) mag je echter zeker niet de kracht onderschatten van andere methoden om meer bekendheid te geven aan je bedrijf, zoals mond op mondreclame, een eigen website voor je bedrijf en allerlei online marketingtools, public relations, blogposts, columns, artikelen, toespraken, e-mail, nieuwsbrieven en de ouderwetse (maar nog altijd enorm belangrijke) telefoon. 

Op het moment dat je deze stappen gaat zetten, dan zul je al een flink eind op de juiste weg zijn om je eigen baas te worden. Het is echter heel belangrijk om te onthouden dat je niet de enige bent. Indien je je eigen baas wilt zijn, maar je nog steeds het gevoel hebt in zekere zin vast te zitten, dan is het goed om je hand uit te steken en in contact te treden met andere ondernemers. Dit contact of deze hulp kun je op een heleboel verschillende manieren zoeken. Wanneer je dit doet, dan zul je versteld staan van het aantal waardevolle contacten die binnen handbereik zijn gekomen en waar je je voordeel mee kunt doen als eigen baas.

Meer