Key takeaways
- De consumentenbestedingen in Japan zijn in februari met 0,5 procent jaar op jaar gedaald.
- Bedrijven stemden in met een loonsverhoging van 5,42 procent voor dit jaar, om de stijgende kosten van levensonderhoud tegen te gaan.
- De uitgaven stegen met 3,5 procent maand-op-maand en gecorrigeerd voor seizoensinvloeden, en overtroffen daarmee de prognoses.
De Japanse gezinsuitgaven zijn in februari gedaald, voor het eerst in drie maanden. Volgens overheidsgegevens die op 3 april werden gepubliceerd, weerspiegelt deze daling de bezorgdheid van de consument over de stijgende prijzen.
Hoewel de daling van 0,5 procent ten opzichte van een jaar eerder minder ernstig was dan de verwachte daling van 1,7 procent, betekent het toch een ommekeer ten opzichte van de stijging van 0,8 procent in januari. Deze trend van gematigde bestedingen baart beleidsmakers zorgen, die al worstelen met de gevolgen van de recente Amerikaanse tarieven die op 2 april werden aangekondigd.
Tegenwicht bieden
Ondanks deze onzekerheid bereiden veel Japanse bedrijven zich voor op de grootste loonsverhogingen in 34 jaar. Uit de laatste gegevens van Rengo, de grootste vakbondsfederatie van Japan, blijkt dat bedrijven hebben ingestemd met een loonsverhoging van 5,42 procent voor dit jaar. Deze aanzienlijke loonsverhogingen worden gezien als cruciaal om de sterke stijging van de kosten van levensonderhoud tegen te gaan.
Behoud van werknemers stimuleren
Veel bedrijven, gestimuleerd door recordwinsten als gevolg van een zwakkere yen, zijn ook gemotiveerd om werknemers te behouden te midden van de aanhoudende arbeidstekorten. Op maandbasis en gecorrigeerd voor seizoensinvloeden stegen de uitgaven met 3,5 procent, meer dan de verwachte stijging van 0,5 procent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!