Japans volgende-generatie gevechtsvliegtuig loopt vertraging op en wekt bezorgdheid

Japans volgende-generatie gevechtsvliegtuig loopt vertraging op en wekt bezorgdheid
Concept van het next-generation gevechtsvliegtuig van het Global Combat Air Programme (GCAP) tijdens de Farnborough Airshow 2024. (Photo by John Keeble/Getty Images)

Key takeaways

  • Het Japanse volgende-generatie straaljagerprogramma met Groot-Brittannië en Italië haalt mogelijk de streefdatum van 2035 niet.
  • Het land overweegt om extra Amerikaanse F-35 stealthvliegtuigen aan te schaffen of zijn verouderde vloot van F-2 straaljagers te upgraden als noodoplossing.
  • Er blijft bezorgdheid bestaan over vertragingen die veroorzaakt worden door het op één lijn brengen van de visie van elk land op de operationele capaciteiten van het vliegtuig.

Japan maakt zich zorgen dat zijn ambitieuze volgende-generatie straaljagerprogramma met Groot-Brittannië en Italië, dat bekend staat als het Global Combat Air Programme (GCAP), mogelijk de streefdatum van 2035 niet haalt. Bronnen die bekend zijn met de Japanse luchtverdedigingsdiscussies suggereren dat een gebrek aan urgentie bij Groot-Brittannië en Italië de uitrol tot na 2040 zou kunnen verschuiven. Dit meldt Reuters.

Deze mogelijke vertraging heeft Japan gedwongen om noodmaatregelen te overwegen om ervoor te zorgen dat zijn luchtverdedigingscapaciteit robuust blijft. Opties zijn onder andere de aanschaf van extra stealthvliegtuigen van de Amerikaanse F-35 of het upgraden van de verouderde vloot F-2 jets, die gebaseerd zijn op het Amerikaanse F-16 ontwerp. Hoewel hoge ambtenaren deze mogelijkheden onderzoeken, zijn er nog geen concrete beslissingen genomen over hoeveelheden of tijdschema’s voor mogelijke aankopen.

Ontmoeting tussen premier Ishiba en president Trump

De aankoop van meer F-35’s kan gunstig zijn in de handelsbesprekingen met de Verenigde Staten, omdat de aankoop van defensiematerieel door Japan zou bijdragen aan het handelsoverschot van de VS. De komende ontmoeting van premier Shigeru Ishiba met president Donald Trump in juni op de G7-top biedt een kans om deze kwestie verder te bespreken.

Het GCAP-project is gericht op de ontwikkeling van een volgende generatie gevechtsvliegtuig dat vrij is van de operationele beperkingen die vaak gepaard gaan met de aankoop van militaire hardware door de VS. Deze beperkingen kunnen upgrades en onderhoud zonder toestemming van de VS beperken. Het project wordt geleid door Mitsubishi Heavy Industries in Japan, BAE Systems in Groot-Brittannië en Leonardo in Italië.

Operationele capaciteiten en F-35 vertragingen

Hoewel het uitroldoel voor 2035 volgens het Japanse ministerie van Defensie ongewijzigd blijft, blijft er bezorgdheid bestaan over vertragingen die veroorzaakt worden door het op één lijn brengen van de visie van elk land op de operationele capaciteiten van het vliegtuig. Groot-Brittannië houdt vol dat de drie landen “grote vooruitgang” boeken met het project.

Japan heeft al 147 F-35’s besteld, waarvan 43 F-35A-varianten zijn geleverd en zes F-35B’s met korte start/verticale landing vertraging hebben opgelopen. Deze geschiedenis van vertraagde leveringen maakt extra F-35 aankopen tot een controversiële kwestie binnen Japan. Het verlengen van de levensduur van de bestaande F-2 vloot door middel van upgrades is een andere optie die wordt overwogen.

Sommige wetgevers tonen zich echter gefrustreerd over onvervulde eerdere bestellingen en twijfelen aan de noodzaak van verdere aankopen totdat aan de bestaande verplichtingen is voldaan.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00