Italië start onderzoek naar luxemodeconcerns Armani en Dior

De Italiaanse mededingingsautoriteit is een onderzoek gestart naar luxegroepen Armani en Dior vanwege vermeende uitbuiting van arbeiders in hun toeleveringsketen. Achtergrond: arbeidsmigranten uitgebuit door Chinese bedrijven

In juni en april gelastten aanklagers in Milaan de administratie van verschillende Chinese bedrijven in Italië die luxeproducten voor Dior en Armani produceren. De bedrijven werden ervan beschuldigd dat ze hun werknemers systematisch misbruikten, te lage lonen betaalden, lange werkdagen eisten en gezondheids- en veiligheidsregels overtraden.

Slechte arbeidsomstandigheden

Het antitrustagentschap beweerde dat Armani en Dior het vakmanschap en de uitmuntendheid van hun werk benadrukten, terwijl ze vertrouwden op werkplaatsen waar mensen onder slechte arbeidsomstandigheden werkten. De toezichthouder suggereerde dat de bedrijven mogelijk onware beweringen hebben gedaan over ethische en sociale verantwoordelijkheid met betrekking tot de naleving van de wet door hun leveranciers.

Het onderzoek richt zich op enkele bedrijven binnen de Armani Group en de door LVMH gecontroleerde Dior Group. Dinsdag werden inspecties uitgevoerd bij de bedrijven, aldus het agentschap.

Armani en Dior hebben zich mogelijk schuldig gemaakt aan onwettig gedrag bij het promoten en verkopen van artikelen en kledingaccessoires, waardoor ze de Italiaanse consumentenwetgeving hebben overtreden. Op deze overtreding staan boetes variërend van 5.000 euro tot 10 miljoen euro.

Luxe-industrie onder de loep

De toeleveringsketen van de luxe-industrie is de afgelopen jaren steeds kritischer geworden door consumenten en investeerders. Modelabels hebben stappen ondernomen om de risico’s voor hun reputatie te beperken door het aantal onderaannemers te reduceren en de productie in eigen beheer te houden.

Het Italiaanse antitrustagentschap, dat toezicht houdt op consumentenrechten en oneerlijke handelspraktijken, heeft in het verleden actie ondernomen tegen bedrijven die de wetten voor consumentenbescherming schenden. Vorig jaar legde het bedrijf Chiara Ferragni een boete op van bijna 1,1 miljoen euro voor misleidende liefdadigheidsclaims op een kerstgebak.

Belangrijkste opmerkingen

  • De Italiaanse mededingingsautoriteit is een onderzoek gestart naar Armani en Dior vanwege uitbuiting van werknemers
  • Het onderzoek richt zich op bedrijven binnen de Armani Group en de door LVMH gecontroleerde Dior Group.
  • De luxe-industrie wordt steeds kritischer gevolgd vanwege zorgen over de praktijken in de toeleveringsketen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.