Internetbank N26: “Winstgevendheid is voor ons geen essentiële indicator”

N26, een Duitse neo-bank die een aantal Europese online banken groepeert en haar focus richt op millennials, heeft 170 miljoen dollar opgehaald in een tweede kapitaalronde. Het bedrijf wordt daarmee op 3,5 miljard dollar gewaardeerd.

N26 commercialiseert financiële producten als betaalrekeningen en betaalpassen, die exclusief via mobiele apps en internetbanking kunnen worden beheerd. De bank heeft 1.300 werknemers en telt wereldwijd 3,5 miljoen klanten, vooral particulieren en kleine zelfstandigen. N26 is actief in de meeste Europese landen, waaronder de Benelux.

N26 heeft een aantal interessante voordelen: geld overschrijven kan zonder kosten in bijna 20 valuta. De bank rekent wel een commissie aan wanneer je buitenlands geld afhaalt, net zoals bij traditionele banken. Geld afhalen kan vijf keer per maand gratis, daarna kost het 2 euro per keer.

Aan de kapitaalronde deden een paar zwaargewichten mee: het Chinese Tencent, Het Singaporese staatsfonds GIC, Valar Ventures van de bekende Amerikaanse durfkapitalist Peter Thiel en Allianz X. Dankzij de nieuwe kapitaalronde is N26 er op 8 maanden tijd in geslaagd zijn marktwaarde met 800 miljoen dollar te verhogen.

Het bedrijf heeft overigens nog 300 miljoen dollar in cash. Dat is geld dat in januari werd opgehaald en nog niet is gebruikt.

N26: “De komende jaren zullen we niet winstgevend zijn; dat streven we ook niet na.”

In de Financial Times zegt medestichter Maximilian Tayenthal dat zijn bedrijf geen plannen had om alweer geld op te halen, maar dat het daartoe werd overtuigd door een reeks bestaande investeerders. Het geld zal gebuikt worden om de aanwezigheid van N26 in de VS uit te breiden. Ook wordt de Europese expansie verdergezet en wordt ‘in een paar nieuwe zaken’ geïnvesteerd.

Volgens Tayenthal is de nieuwe waardering een gevolg van de expansie van N26 in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In het VK komen er 1.000 klanten per dag bij, in de VS staan al 100.000 potentiële klanten op een wachtlijst. “Doelstelling is om vele miljoenen Amerikanen op te tekenen”, zegt Tayenthal.

Cijfers over winstgevendheid of break-even in de afzonderlijke landen geeft Tayenthal niet vrij.

“Eerlijk gezegd is winstgevendheid voor ons geen essentiële indicator (core metric). We willen een globaal financiëledienstenbedrijf worden. De komende jaren zullen we niet winstgevend zijn; dat streven we ook niet na. Gelukkig beschikken we over vele investeerders die onze visie delen. Ze zijn ook bereid het bedrijf de komende jaren te blijven steunen.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.