Interlaken, het Zwitserse mekka voor rijke moslims

Interlaken heeft zich de voorbije jaren opgeworpen als meest populaire Zwitserse bestemming voor reizigers uit het Midden-Oosten. Dat schrijft Mehdi Atmani, journalist van de Zwitserse krant Le Temps.

Het voorbije jaar verdrong de stad, gelegen tussen de Thunersee en de Brienzersee, Genève als belangrijkste aantrekkingspool voor toeristen uit het Midden-Oosten in Zwitserland. Interlaken, waar 80 procent van de bevolking van het toerisme leeft, heeft dan ook zware inspanningen gedaan om bij deze groep bezoekers een sterk imago uit te bouwen. Onder meer is gezorgd voor halal voeding in restaurants en halal aanbiedingen bij ontspanningsactiviteiten, terwijl winkeliers en horeca-personeel sinds enkele jaren ook worden gestimuleerd Arabisch te leren. Op twaalf jaar is het aantal Arabische toeristen in Interlaken met meer dan 2.000 procent gestegen. Chinese toeristen volgen op een verre afstand. Toeristen uit de Golfregio leveren het land dan ook 413 miljoen Zwitserse frank per jaar op, waarvan 25 procent afkomstig is uit de regio Interlaken. Arabische bezoekers laten dan ook de grootste besteding optekenen. Berekend werd dat een Arabische bezoeker gemiddeld een dagbudget van 430 Zwitserse frank heeft. Dat niveau ligt vier keer hoger dan de uitgaven van de binnenlandse toerist.

Campings

Een gedeelte van het succes kan volgens waarnemers worden verklaard door het feit dat de stad zich bereid heeft getoond zich aan de wensen en behoeften van de Arabische reiziger aan te passen. Daarbij wordt gewag gemaakt van een toeristisch aanbod dat de bezoeker toelaat om binnen de grenzen van zijn islamitisch geloof van vertier en ontspanning te genieten en waarbij er ook voor gezorgd wordt dat de activiteit binnen de eigen community kan worden beleefd. Ook wordt de nodige infrastructuur – zoals een gebedskleed – voorzien om de bezoekers toe te laten in alle comfort hun religieuze verplichtingen te vervullen. Critici merken echter op dat alle geleverde inspanningen uiteindelijk slechts aan een kleine elite, zoals horlogemakers en luxehotels, ten goede komen. Kleinere hotels en zeker campings zouden volledig uit de boot vallen. Slechts 1 procent van de Arabische bezoekers kiezen voor een overnachting in een hotel met maximaal drie sterren. Door de duurdere Zwitserse frank is het ook geen evidentie om een alternatief te vinden bij bezoekers uit andere landen. Ook wordt gewag van potentiële culturele dreigingen, waarbij de gewoontes van de islamitische bezoekers en de andere toeristen en lokale bevolking nog moeilijk te rijmen zouden vallen. (mah) [media-credit name=”© Facebook/ Interlaken for Arabs” link=”https://www.facebook.com/interlakenforarabs/” align=”alignleft” width=”960″][/media-credit]

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20