Instagram lanceert een aantal corona-gerelateerde functionaliteiten. Enerzijds om de verspreiding van fake nieuws rond Covid-19 te verminderen, anderzijds om gebruikers in quarantaine te entertainen.
Sinds het begin van de coronacrisis worden worden de sociale netwerksites overspoeld met nieuws over de ziekte, maar die is niet altijd correct en geverifieerd. Verschillende platformen, waaronder Facebook, Twitter en WhatsApp, openden daarom de jacht op fake news. En ook Instagram, onderdeel van Facebook, sluit nu aan in dat rijtje.
Het belangrijkste principe is dat Instagram gebruikers doorverwijst naar geverifieerde informatie. Als iemand bijvoorbeeld ‘coronavirus’ ingeeft in het zoekvenster, dan komen de Instagram-profielen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de lokale autoriteiten automatisch bovenaan te staan. Aangezien de FOD Volksgezondheid geen account heeft, worden in België enkel de WHO en Unicef aangeboden.
Chatten, thuisblijven en doneren
Voorts zijn er nog drie andere functionaliteiten, specifiek voor mensen in afzondering:
- Co-watching: deelnemers van een videochat kunnen een filmpje of een foto uit het netwerk onmiddellijk met de andere deelnemers delen. Zo ziet iedereen het beeld op hetzelfde moment en kan iedereen er commentaar op geven.
- ‘Blijf thuis’-verhalen: alle verhalen van de Instagram-gebruikers die u volgt én die gebruik maken van de ‘Blijf thuis’-stickers, worden gebundeld tot één verhaal. Zo is te zien hoe de andere gebruikers de quarantaine ervaren. Het is ook een motivatie om thuis te blijven.
- Donatiesticker: niet helemaal nieuw, maar nu in meer landen beschikbaar. Momenteel worden de verenigingen uitgelicht die tegen Covid-19 strijden. Met deze sticker kunt u een inzamelactie voor een vereniging op poten zetten.