Key takeaways
- Egypte heeft dit jaar naar schatting 7 miljard dollar aan inkomsten uit het Suezkanaal verloren.
- De aanvallen van Houthi-rebellen op de scheepvaart in de Rode Zee hebben grote containerschepen ertoe aangezet om te varen rond de Hoorn van Afrika.
- Een multinationale taskforce patrouilleert in de regio en begeleidt koopvaardijschepen die een veilige doorgang zoeken.
De inkomsten van het Suezkanaal zijn dit jaar aanzienlijk gedaald. De verliezen voor Egypte worden geschat op 7 miljard dollar. Deze daling wordt toegeschreven aan aanvallen op de scheepvaart in de Rode Zee en aanhoudende regionale spanningen. President Abdel Fattah al-Sisi erkende de impact van de geopolitieke uitdagingen, maar gaf geen verdere details.
Invloed op inkomsten
De inkomsten van Egypte zijn voor een groot deel afhankelijk van de tol die wordt geïnd van schepen die het kanaal passeren, een vitale doorgang voor de wereldwijde maritieme handel. Sinds eind 2023 hebben Houthi-rebellen in Jemen de scheepvaartroutes verstoord door koopvaardij- en marineschepen in de Rode Zee, net ten zuiden van het Suezkanaal, aan te vallen. Dit heeft grote exploitanten van containerschepen ertoe aangezet om hun schepen om te leiden rond de Hoorn van Afrika en te kiezen voor langere en duurdere reizen.
Regionale veiligheidsinspanningen
Een multinationale taskforce bestaande uit Amerikaans en Europees militair personeel is ingezet om in de regio te patrouilleren en escorte te bieden aan koopvaardijschepen die een veilige doorgang zoeken. Hoewel de Houthi’s aanvankelijk beweerden dat hun raket- en drone-aanvallen uit solidariteit waren met de Palestijnen tijdens het conflict tussen Israël en Hamas, suggereren recente gebeurtenissen een verschuiving in focus nu Iran worstelt met interne kwesties.
Ontwikkelingen in het Midden-Oosten
Het Syrische landschap heeft ook aanzienlijke veranderingen ondergaan met de val van het Assad-regime en de terugtrekking van Rusland uit de Syrische havens, wat verder bijdraagt aan de onzekerheid in het Midden-Oosten. Ondanks deze uitdagingen voorspellen sommige analisten een mogelijke heropleving van de scheepvaartdiensten in de Rode Zee naarmate de veiligheid verbetert, hoewel een volledig herstel wellicht pas in de tweede helft van 2025 zal plaatsvinden.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!