Uit een rondvraag van de grootbank ING en het marktonderzoekbureau iVox blijkt dat zes op de tien Belgen al eens in contact zijn gekomen met een poging tot bankfraude. Daarom biedt de financiële instelling haar klanten voortaan de optie aan om te verifiëren of een vermeende beller wel écht een ING-medewerker is.
Key takeaways
- 61 procent van de Belgen heeft al eens te maken gekregen met een poging tot oplichting. Het gaat dan vooral om phishing.
- ING lanceert daarom een nieuwe een functie in de app. Die moet helpen voorkomen dat de klanten het slachtoffer worden van oplichters die zich voordoen als een bankmedewerker.
- Dankzij de functie ‘Check je Gesprek’ in de app van de bank kunnen klanten voortaan controleren of beller wel écht een ING-medewerker is.
Enkele cijfers: Een rondvraag van ING en iVox bij 1.000 Belgen toont aan dat 61 procent van de respondenten al eens is geconfronteerd met een poging tot oplichting, waarbij phishing via sms en telefoon de meest voorkomende vormen zijn.
- ING waarschuwt dat de impact van dergelijke fraudepraktijken significant is. “40 procent van de Belgen die met fraude in aanraking kwamen, verloor daadwerkelijk geld”, klinkt het. Bovendien vreest 70 procent van onze landgenoten in de toekomst slachtoffer te worden van bankfraude.
- Het komt dan ook als geen verrassing dat 79 procent van de Belgen vraagt om meer ondersteuning van hun bank in de strijd tegen fraude.
Extra cijfers: Recente gegevens van de FOD Economie tonen overigens aan dat het aantal gevallen van phishing toeneemt in ons land.
- De overheidsdienst heeft vorig jaar meer dan 2.300 meldingen over phishing ontvangen. De slachtoffers hebben in totaal ruim 5,6 miljoen euro verloren.
ING lanceert ‘Check je Gesprek’
In het nieuws: ING heeft nu een nieuwe dienstverlening gelanceerd om te vermijden dat klanten het slachtoffer worden van oplichters die zich voordoen als een bankmedewerker.
- Dankzij de functie ‘Check je Gesprek’ in de app van de banken kunnen zij voortaan controleren of beller wel écht een ING-medewerker is.
- “Bankhelpdeskfraude is een veelvoorkomende vorm van oplichting die aanzienlijke emotionele en financiële schade veroorzaakt. Met ‘Check je Gesprek’ bieden we onze klanten een direct en effectief middel tegen oplichters, en daar ben ik bijzonder trots op”, zegt Peter Adams, CEO ING België.
- Hoe gaat het in zijn werk? Klanten kunnen tijdens het gebrek meteen hun telefoonnummer intypen. Het belsysteem van ING controleert dan onmiddellijk of er inderdaad een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant ziet vervolgens op zijn scherm of het telefoontje legitiem is of niet en welke stappen hij of zij eventueel moet ondernemen in geval van fraude.
- Deze nieuwe functie werd vorig jaar al geïntroduceerd in ING Nederland. Sindsdien daalde het aantal bankhelpdeskfraudes er met 43 procent. Ook geeft 78 procent van de ING-klanten aan zich dankzij de functie weerbaarder te voelen tegen fraudeurs.
Wat als je toch het slachtoffer bent geworden van fraude?
Duiding: Als je je geld bent verloren door phishing heb je in heel wat gevallen recht op een terugbetaling van jouw bank.
- Daar zijn uiteraard een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo mag er geen sprake zijn van grove nalatigheid (zoals het geven van je pincode via telefoon) en moet je je kaart zo snel mogelijk blokkeren (via Card Stop) als je merkt dat er niet-toegestane betalingen gebeurd zijn.
- Als slachtoffer moet je je bank op de hoogte brengen van de fraude met je betaalinstrument. Beslist de bank om je niet te vergoeden, dan is ze verplicht om die beslissing schriftelijk mee te delen aan de FOD Economie.
- Ga je niet akkoord met wat jouw bank zegt? Dan kan je terecht bij de Ombudsdienst in Financiële Geschillen.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.