Inflatie in supermarkten blijft afnemen en prijs van bepaalde producten daalt zelfs

Inflatie in supermarkten blijft afnemen en prijs van bepaalde producten daalt zelfs
Inflatie in de supermarkten – Getty Images

De prijsstijgingen in de supermarkt zwakken verder af, volgens de consumentenorganisatie Testaankoop. Het prijsverschil met januari 2022 blijft echter enorm.

In het nieuws: Volgens een analyse van Testaankoop stijgen de prijzen in de supermarkt minder fors in vergelijking met de voorbije maanden.

  • Elke maand analyseert de consumentenorganisatie de prijstrends voor 3500 producten in zeven Belgische supermarkten.

De cijfers: Uit de analyse van Testaankoop blijkt dat de inflatie (op jaarbasis) in de supermarkten vorige maand uitkwam op 5,93 procent.

  • Dit is een duidelijke daling ten opzichte van december 2023, toen de prijzen met gemiddeld 8,1 procent waren toegenomen.
  • Sinds april, toen de inflatie in de winkels nog 20 procent bedroeg, zijn de prijsstijgingen aan het afzwakken.

Prijzen zijn in twee jaar tijd fors gestegen

De details: Groenten worden almaar duurder.

  • Volgens Testaankoop verliest de inflatie aan kracht door de promoties van de winkels. Hierdoor zijn sommige producten (iets) goedkoper dan een jaar geleden.
    • Dit geldt vooral voor brood, waarvan de prijs is gedaald met 2 procent.
  • Op een paar uitzonderingen na is de inflatie gedaald, maar nog steeds aanwezig. De winkelprijzen blijven dus stijgen. De rekening is vooral hoog voor groenten: +17 procent in één jaar.
  • Als je kijkt naar de inflatie over twee jaar, zijn de cijfers nog verbazingwekkender. Het prijskaartje van de producten in het mandje van Testaankoop is met 25 procent gestegen tussen januari 2022 en 2024.
    • Het is bijvoorbeeld nog erger voor een liter olijfolie. Die prijs is gestegen van 7,33 naar 9,99 euro.
    • De prijs van een kilo uien is gestegen van 1,33 naar 2,09 euro.

Context: De woede van boeren.

  • Het rapport van Testaankoop komt er net wanneer Europese boeren hun ongenoegen uiten over onder meer de lage prijzen die ze krijgen voor hun producten. Supermarkten zijn een van hun belangrijkste doelwitten.
  • “Op het eerste gezicht is de aanhoudende stijging van de supermarktprijzen een slechte zaak voor de boeren”, merkt de organisatie op. Omdat boodschappen doen steeds ingewikkelder wordt, is het logisch dat huishoudens naar de goedkoopste producten grijpen. En dat zijn zelden de gezondste of duurzaamste producten.
  • “Het is mogelijk om onze eetgewoonten te veranderen zonder dat dit noodzakelijkerwijs tot prijsstijgingen leidt,” zegt Julie Frère, de Franstalige woordvoerster van Testaankoop. “Onze overheden kunnen gezond en duurzaam voedsel fiscaal aantrekkelijk maken, subsidies toekennen aan boeren die investeren in duurzamere landbouw en reclame voor ongezonde producten reguleren. De uitdaging is om een echte verschuiving te bewerkstelligen in de manier waarop we consumeren, ten voordele van ons allemaal.”
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.