Indiërs twijfelen niet langer aan de capaciteit van nationale fabrikanten om degelijke hoogtechnologische producten op de markt te brengen. Uit statistieken voor smartphoneverkopen in het snelgroeiende ontwikkelingsland blijkt dat 45% van alle verkochte smartphones er van Indische makelij zijn.
Dat is mogelijk het gevolg van een grote “Made in India”-campagne, die de Indische regering enkele jaren geleden is opgestart. Sinds de campagne – die de verkoop van lokale producten wilde stimuleren – van start, is de verkoop van Indische smartphones sterk gestegen, blijkt uit marktonderzoek door CyberMedia Research (CMR).
“De overheidscampagne geeft de Indische smartphonemakers vertrouwen,” zegt CMR-analiste Krishna Mukherjee. “Ze voeren een agressiever beleid, dat ook vergezeld gaat van betere producten, die kopers overtuigen. Vroeger was er onzekerheid over de kwaliteit van Indische smartphones maar dat is nu aan het verdwijnen.”
De groeiende belangstelling van Indische consumenten voor lokaal geproduceerde smartphones komt na een jaar waarin Chinese smartphonemakers de Indische markt overspoelden met nieuwe modellen en hun marktaandeel bijna wisten te verdubbelden van 12 tot 24 procent. Hoewel Indische merken hun achterstand nu inlopen blijft het Zuid-Koreaanse Samsung de marktleider in India.
Analisten van CMR wijzen overigens op een tweede opvallende wijziging in de Indische smartphonemarkt. Voor het eerst worden die verkopen voornamelijk gestimuleerd door mobiele telefoons uit de duurdere prijsklasse. Indische kopers geven nu gemiddeld 194 dollar uit aan een smartphone, een stijging van 25% tegenover een jaar geleden. De markt wordt dan ook gedomineerd door Apple en Samsung. Een gemiddeld maandloon in India ligt om en bij de 295 dollar.