India moderniseert faciliteiten om EU-normen te halen


Keine inzichten

  • Indiase textielexporteurs diversifiëren naar EU-markten om de gevolgen van de Amerikaanse invoerrechten te compenseren.
  • Exporteurs moderniseren hun faciliteiten en processen om aan de strenge EU-normen op het gebied van chemicaliën, etikettering en ethisch verantwoord inkopen te voldoen.
  • Om klanten uit de Verenigde Staten te behouden, bieden sommige exporteurs kortingen aan, maar ze riskeren banen te verliezen als de tarieven blijven bestaan.

Geconfronteerd met hoge Amerikaanse tarieven die kunnen oplopen tot 50 procent, zijn Indiase textielexporteurs actief op zoek naar nieuwe afzetmarkten op de Europese markt. Om hun bestaande klanten in de Verenigde Staten te behouden, nemen ze ook hun toevlucht tot kortingen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de gevolgen te verzachten van de verdubbelde tarieven die president Donald Trump in augustus heeft ingesteld op een groot aantal Indiase producten, waaronder textiel en sieraden.

Indiase kledingexporteurs geven prioriteit aan diversificatie naar EU-markten. Zij geloven dat een snelle handelsovereenkomst met de EU de Indiase zendingen aanzienlijk zou doen toenemen. De handelsbesprekingen tussen India en de EU zijn geïntensiveerd nu beide partijen ernaar streven om de deadline van eind dit jaar voor de ondertekening van een vrijhandelsakkoord te halen. De EU is momenteel India’s grootste handelspartner voor goederen, met een bilaterale handel van 137,5 miljard dollar (118,4 miljard euro) in het fiscale jaar dat eindigt in maart 2024, een stijging van bijna 90 procent in de afgelopen tien jaar.

Voldoen aan EU-normen

Om door te dringen op de Europese markt streven Indiase textielexporteurs er actief naar om te voldoen aan de strenge EU-normen voor chemische stoffen, productetikettering en ethische inkoopmethoden. In het fiscale jaar dat eindigde in maart 2025 waren de VS India’s grootste markt voor textiel en kleding, goed voor bijna 29 procent van de totale export ter waarde van ongeveer 38 miljard dollar (32,7 miljard euro). Om Amerikaanse klanten te behouden in het licht van de tarifaire uitdagingen, zijn sommige exporteurs begonnen met het aanbieden van kortingen. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.