De verslaggeving over de populaire cultuur kan een instrument voor sociale verandering zijn. Dat blijkt een onderzoek van wetenschappers aan de University at Buffalo.
Opgemerkt wordt dat celebrity-berichtgeving de voorbije vier decennia een duidelijke impact heeft gehad op de visies van het traditionele Amerikaanse gezin. Daarbij wordt onder meer gewezen op de grotere tolerantie tegenover onder meer buitenechtelijke kinderen, maar ook naar de impact die de berichtgeving over de preventieve borstamputatie van actrice Angelina Jolie op de vrouwelijke bevolking heeft gehad. Onderzoeksleider Hanna Grol-Prokopczyk, professor sociologie aan de Universiteit van Buffalo, analyseerde reportages van het tijdschrift People sinds het midden van de jaren zeventig.
Angelina-effect
“Academici spotten vaak met celebrity-nieuws, maar er zijn heel wat aanwijzingen dat de populaire cultuur een grote impact kan hebben op de veranderende normen en een heel groot bereik kan laten blijken,” zegt Grol-Prokopczyk. De eerste getuigenis over het ongehuwde moederschap werd geregistreerd in het midden van de jaren zeventig en was afkomstig van actrice Goldie Hawn, die nog wel liet verstaan met de vader te zullen huwen tegen de baby zou worden geboren. Dat was op het einde van de jaren tachtig ook nog het geval bij Melanie Griffith. “Daarmee leken de actrices het publiek nog wel gerust te willen stellen dat alles wel in orde zou komen,” zegt Grol-Prokopczyk. “Dat model begon echter te veranderen in de jaren negentig, toen veel minder beloftes van een toekomstige formele band met de vader werden geregistreerd.” Grol-Prokopczyk herinnert ook aan de impact van de getuigenis van Angelina Jolie over preventieve mastectomy. “Een enquête enkele weken later toonde aan dat 74 procent van de Amerikanen op de hoogte waren van de ingreep en de beslissing van de actrice,” zegt de onderzoekster. “Dat zogenaamde Angelina-effect toont dat de beslissingen van celebrity’s het denkpatroon van de bevolking kunnen veranderen.” (mah)