In Brussel staat een nieuwe Europese top op de agenda, deze keer over de Europese industrie

In Brussel staat een nieuwe Europese top op de agenda, deze keer over de Europese industrie
Alexander De Croo – Getty Images

Premier Alexander De Croo (Open Vld) mag in Brussel straks de andere Europese leiders verwelkomen voor een top over het Europese industriebeleid, een onderwerp waar hij eerder al op hamerde.

  • “Een super belangrijk rapport”, zo noemt premier De Croo zelf het werkstuk van zo’n 100 pagina’s waar de voormalige Italiaanse premier Enrico Letta vandaag mee uitkomt. Dat rapport moet de basis zijn voor een Europese top over het ‘Industrieel beleid’ van de EU.
  • Dat het volop verkiezingen zijn, én dat Europees voorzitterschap, is handig meegenomen: eerst kon De Croo twee dagen in Marokko zijn ‘internationaal leiderschap’ stevig uitspelen, nu is het dus twee dagen Europa. Perfect om het imago van ‘leider en trekker van het land’ nog eens te onderstrepen.
  • Nu is het wel niet nieuw: de Belgische bekommernis over een Europese industrieboost. De Croo trok stevig aan de kar daarover, en wil het Europees voorzitterschap van België gebruiken om een soort ‘Industrial Deal’ voor Europa te krijgen, die verder de Europese eenheidsmarkt hervormt en verbetert. Die heeft volgens Letta een “update nodig” want ze stamt uit de jaren ‘80, en de wereld is veranderd. Azië en het Midden-Oosten, maar ook de VS zijn economisch veel sterker gegroeid, de EU moet nu bijbenen, zegt hij. 
  • Zo is er een interessante piste om naast de vier huidige pijlers, vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal ook een ‘vijfde pijler’ in te voeren: vrij verkeer van kennis, innovatie, data en vaardigheden. 
  • Verder stelt hij vast dat op cruciale domeinen er nog altijd geen eengemaakte markt, of echte eengemaakte sectoren zijn: voor energie, de financiële sector en telecommunicatie is men altijd nationaal blijven denken en handelen. Bijgevolg zijn er geen Europese wereldspelers. Ook voor de spoorwegen is men nationaal gebleven, alle hogesnelheidslijnen zijn quasi binnen EU-landen, niet ertussen.
  • Vooral de Europese kapitaalmarkt wil Letta dynamiseren: het Europees spaargeld, dat er nog altijd massaal is, wordt te veel ingezet om in de VS of Azië investeringen te financieren, in plaats van in de eigen EU-zone. Er moet een “Europese spaar- en investeringsunie” komen, die ook de boost in de defensie-industrie, die eraan komt, mee moet gaan financieren. 
  • Wat De Croo zelf zeker ook nog eens op tafel legt: de nationale subsidies voor industrie, zeker vanuit de grote EU-landen, die een ‘race to the bottom’ veroorzaken. Onder meer de Belgische industrie, met Sidmar in Gent als voorbeeld, leidt daar heftig onder: in Frankrijk of Duitsland krijgen grote spelers tegenwoordig veel meer staatsteun.
  • Overigens praat men vanavond onder de EU-leiders eerst over Oekraïne en Turkije, en gaat het dan morgen over die modernisering van de eengemaakte markt.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.