De grote ketens moeten zich aanpassen aan de veranderende wensen van de huidige generatie consumenten, die niet meer dezelfde waarden hanteert als zijn voorgangers. Dat zegt Simona Scarpaleggia, verantwoordelijke van de Zwitserse divisie van meubelketen Ikea, over de opening van een popup-winkel in Zürich.
Het initiatief vormt een onderdeel van een strategie die de Zweedse meubelketen heeft ontwikkeld om zijn positie op de markt te verbeteren en te versterken. Daarbij worden grotere inspanningen voorzien voor de online verkoop, waarbij onder meer een samenwerking met externe ecommerce-platformen wordt opgezet. Ook wordt een handig en prijsvriendelijk systeem van thuislevering aangeboden. “De hele retailsector worstelt met de uitdaging om klanten naar de fysieke winkels te lokken,” erkent Simona Scarpaleggia in een gesprek met de Zwitserse krant Le Temps. “De sector wordt met een snelle verandering geconfronteerd.” “In het verleden hanteerde de consument een goede verhouding tussen kwaliteit en prijs als eerste norm. Momenteel wordt echter vooral rekening gehouden met de tijd en energie die in een aankoop moet worden geïnvesteerd. Ook comfort wint steeds meer aan belang.” “Er moeten dan ook nieuwe ideeën worden uitgeprobeerd om de klant te lokken. Er mag niet passief worden gewacht tot de consument de winkel binnenstapt.”
Stadscentrum
“Onder meer winkels in de stadscentra kunnen op deze trends inspelen,” getuigt Scarpaleggia. “Steeds minder huishoudens hebben een auto. Het is voor hen dan ook vaak veel moeilijker geworden om in retailparken langs de grote uitvalswegen van de steden te gaan winkelen. In het stadscentrum kunnen de winkels gemakkelijk met het openbaar vervoer worden bereikt.” “Uiteraard wordt het daardoor minder gemakkelijk om grote aankopen te vervoeren. Maar dat kan perfect worden opgevangen door de thuisbestelling die door de verkopers steeds vaker worden aangeboden. Dikwijls zijn fysieke winkels dan ook grotendeels showrooms geworden. De consument maakt in het filiaal zijn keuze, maar doet zijn bestelling online.” “Dit betekent echter ook dat de fysieke vestiging ook in het internettijdperk nog altijd een belangrijke functie heeft,” zegt de Ikea-verantwoordelijke. “De consument wil de mogelijkheid hebben om het assortiment te bekijken. In de winkel vindt hij ook vaak inspiratie. Het fysieke filiaal zal dan ook nooit verdwijnen.” De online verkopen van Ikea kennen een groei met 20 procent per jaar. Inmiddels vertegenwoordigt ecommerce 6 procent van de totale omzet van de meubelketen. (mah)