IKEA chartert schepen en koopt containers om lege schappen te voorkomen

Door een tekort aan containers en drukte in containerterminals moeten winkels steeds vaker nee verkopen. IKEA gaat de strijd met de lege schappen aan door zelf schepen te charteren en zeecontainers te kopen. Ook wordt gebruik gemaakt van alternatieven voor scheepvaart, zoals de treinverbinding tussen China en Europa.

Wereldwijd hebben bedrijven last van de problemen in de logistiek die ontstonden tijdens de coronacrisis. De productie in Azië lag stil, daar kwam later de vertraging door de in het Suezkanaal gestrande Ever Given nog bij.

Voor de huur van een container betaal je nu twee keer zoveel als in 2016. Alles wat kan varen wordt ingezet. Er wordt volgens vakmedia zelfs overwogen om bulkschepen, waarmee normaal grind, zand en graan mee vervoerd wordt in te zetten voor containervervoer.

De prijs voor zeevracht bij een externe containerrederij is vervijfvoudigd door de enorme vraag naar transportcapaciteit en maandenlange wachttijden  zijn normaal geworden. Sommige bedrijven hebben het productieproces van hun producten in Europa daardoor al stil moeten leggen. Dat overkwam onder meer het Zweedse Scania en Volvo Cars door een tekort aan chips.

Steeds meer lege schappen

Het eveneens Zweedse IKEA ziet de vraag naar producten toenemen. Omdat we ons geld niet uit kunnen geven aan een avondje stappen of verre reis, kopen we meubels en keukens. De vakken in het magazijn waar klanten normaliter zelf hun artikelen kunnen verzamelen, zijn steeds vaker leeg, ondanks extra inzet. 

“Wereldwijd hebben we in het afgelopen financiële boekjaar (september 2020 tot en met augustus 2021) tot 10 procent meer verscheept ten opzichte van het boekjaar daarvoor via de beperkte transportroutes”, zegt een woordvoerder.

Nee-verkoop

Dat is echter niet genoeg. “Een klein deel van het assortiment zal toch de komende periode door de uitdagingen in de logistiek niet beschikbaar zijn en de levertijden kunnen soms onregelmatig zijn. Maar we hebben nog steeds 10.000 artikelen in ons assortiment.”

Er wordt gekozen welke producten snel uitgeleverd moeten worden. “Door prioriteiten te stellen in ons assortiment, kunnen we ervoor zorgen dat de meest relevante producten beschikbaar zijn.”

In eigen hand

Het bedrijf, dat geen regionale cijfers geeft, verscheept wereldwijd ongeveer 2 miljoen zendingen per jaar. Verreweg het meeste vervoer gebeurt in containers die eigendom zijn van reders. En daar ontstaat veel vertraging. 

En dat wil IKEA nu omzeilen met eigen containers en het charteren van schepen. Op die manier is het bedrijf niet langer afhankelijk van anderen. Hoeveel containers de meubelgigant heeft gekocht en nog gaat kopen en wat voor soort schepen het chartert, wil de woordvoerder niet zeggen. 

Nike en Action

IKEA is niet het enige bedrijf dat logistieke problemen heeft. Zo klaagde het Amerikaanse sportmerk Nike in april dat het in het eerste kwartaal van 2021 10 procent minder kon verkopen doordat de in het buitenland gefabriceerde schoenen en kleding de Verenigde Staten nauwelijks bereiken.

Winkelketen Action, die ongeveer de helft van alle artikelen uit China haalt, verwacht dat de gestegen prijzen van containervervoer en grondstoffen in de hele retail tot prijsstijgingen zullen leiden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.