Ierse iconische spoorweg dreigt door klimaatverandering weggespoeld te worden

Ierse iconische spoorweg dreigt door klimaatverandering weggespoeld te worden
Ierland moet maatregelen nemen om zijn spoorwagen langsheen de kust te versterken. – Foto: Construction Photography/Avalon/Getty Images

In Ierland wordt een van de meest iconische spoortrajecten van het land door de klimaatverandering bedreigd. De Ierse nationale spoorwegmaatschappij Iarnród Éireann wil een programma opzetten om grote delen van de getroffen lijn – die de steden Dublin en Rosslare verbindt – te beschermen. Dat project zou een investering vergen van ongeveer 230 miljoen euro.

De spoorlijn tussen Dublin en Rosslare, langs de zuidoostkust van Ierland, werd bijna tweehonderd jaar geleden in gebruik genomen. Het traject heeft een totale lengte van 168 kilometer. Iets minder dan de helft van het traject – 77 kilometer – loopt door een kustgebied dat bijzonder kwetsbaar is voor de gevolgen van de klimaatverandering.

Vijftig tot honderd jaar

Spoorwegmaatschappij Iarnród Éireann benadrukt dat beschermende maatregelen noodzakelijk zijn om de toekomst van de lijn voor toekomstige generaties veilig te stellen. De meest kwetsbare gebieden zijn het traject tussen Merrion Gates tot Wicklow (60 kilometer) en tussen Wexford en Rosslare (17 kilometer). De werken zouden zeven jaar in beslag nemen.

Volgens de spoorwegmaatschappij zullen de geplande maatregelen het traject voor een periode van minstens vijftig tot honderd jaar beveiligen. Onder meer zullen golfbrekers en strandversterkingen worden aangebracht.

“De aanleg en het onderhoud van spoorwegen in kustgebieden gaat steeds met belangrijke uitdagingen gepaard”, merkt Iarnród Éireann op. “Ook in het verleden zijn al ingrepen nodig geweest om de spoorlijn te beschermen tegen kusterosie en golfslag die ook de dijken spoelt.”

Klimaatverandering

“De frequentie en de ernst van de problemen nemen echter toe”, voert de Ierse spoorwegmaatschappij aan. “De klimaatverandering heeft de voorbije twintig jaar een grotere impact gehad dan de knelpunten die voordien over een periode van honderd jaar moesten worden aangepakt.”

“Die problemen hebben niet alleen een negatieve impact op het spoorvervoer – wat belangrijke investeringen in herstellingen vereiste – gehad, maar hebben ook geleid tot een verlies van land en biotopen, waaronder ook een aantal beschermde gebieden.”

“De periode van het oplapwerk is echter voorbij”, benadrukte Barry Kenny, communicatiemanager van Iarnród Éireann, corporate communicatiemanager. “Er zullen fundamentele ingrepen moeten gebeuren om de spoorlijn efficiënt te beschermen. Er is nood aan een plan op lange termijn.”

Kenny wijst erop dat de mogelijkheid werd overwogen om de spoorlijn volledig landinwaarts te verplaatsen, maar een dergelijke optie zou een bijzonder zware financiële inspanning vragen. Bovendien moet er volgens hem ook rekening worden gehouden met de toeristische waarde die de pittoreske spoorlijn heeft te bieden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00