Een sterk gevoel voor humor wordt op de werkvloer beschouwd als een bewijs van competentie en zelfzekerheid. Grappige werknemers hebben bovendien een sterkere kans om verder in de hiërarchie van de onderneming op te klimmen.
Dat zegt een studie van wetenschappers aan de Wharton School en de Harvard Business School. “Grappige werknemers genieten op de werkvloer een grote populariteit, maar geestigheid is meer dan een karaktereigenschap die een grotere kring vrienden garandeert,” benadrukken de onderzoekers Alison Wood Brooks, Maurice Schweitzer en Brad Bitterly. “Indien humor op een succesvolle manier wordt toegepast, kan ook de status op de werkvloer worden versterkt.” “Op de werkvloer heerst immers bewondering voor een collega die de moed heeft om grappen te vertellen, met het risico af te gaan indien de pointe niet overkomt. Het vergt immers vaak heel wat emotionele intelligentie om die onderneming tot een goed einde te brengen.”
Gevat
Het onderzoek toonde dat een leuke en gevatte grap door collega’s met de hoogste scores voor competentie en zelfvertrouwen werd beloond. Een vervelende grap kreeg op het gebied van zelfvertrouwen nog altijd een hoge score, maar toonde wel enige negatieve impact op het gebied van competentie, wat tot een licht verlies aan status leidde. Kandidaten die ongepaste grappen vertelden, maar hun omgeving toch aan het lachen konden brengen, werden niet gesanctioneerd. Wanneer die ongepaste grappen echter ook vervelend bleken, werd een negatieve impact op de percepties over competentie ervaren. “Het is echter niet verstandig om te zwijgen uit vrees de mist in te gaan,” zeggen de onderzoekers. “Op die manier verliest men immers een krachtig en efficiënt instrument om een sterkere positie op de werkvloer te veroveren.” “Net zoals de werknemer zijn vaardigheden op het gebied van communicatie en onderhandeling wil versterken, zou ook aandacht moeten worden besteed aan het ontwikkelen van de humor.” (mah)