De populairste auto’s op een rij: elektrische wagens niet voor particulieren weggelegd

De populairste auto’s op een rij: elektrische wagens niet voor particulieren weggelegd
Getty Images

Terwijl bedrijven steeds meer de omschakeling maken naar elektrisch rijden, blijven huishoudens grotendeels voor verbrandingsmotoren kiezen. Dat blijkt uit een analyse van Febiac, de Belgische federatie van bedrijven binnen de auto-industrie.

Waarom is dit belangrijk?

Europa wil de uitstoot van broeikasgassen de komende jaren fors verminderen. Om dat te kunnen realiseren, stelde de EU in 2020 een Europese Green Deal op: een reeks van initiatieven met als doel Europa tegen 2050 klimaatneutraal te maken. Een deel van het pakket is dat er vanaf 2035 een verbod zal komen op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselwagens. Europa wil namelijk extra inzetten op emissievrije voertuigen, maar daar blijkt de doorsnee burger niet het geld voor te hebben.

De essentie

Bedrijven maken almaar meer de omschakeling naar elektrisch rijden, terwijl particulieren blijven kiezen voor een wagen met een verbrandingsmotor.

  • Bedrijven kopen steeds meer elektrische wagens. Zo zijn de Volvo XC40 en Peugeot 308 het meest populair, gevolgd door de BMW X1, X3 en Serie 3. 
  • Particulieren zijn minder geneigd de omschakeling te maken. De voornaamste reden daarvoor zou het prijsverschil zijn. Benzinewagens zijn goedkoper en maken daarom vandaag de dag nog 70 procent uit van alle aankopen, terwijl 10 procent van de mensen nog een dieselwagen aanschaft.
  • Plug-in hybrides halen voor het eerst dieselwagens in binnen de autoverkoop, terwijl slechts een klein deel van particulieren een elektrische wagen verkiest.

In kaart

De Citroën C3 is al sinds 2020 de nummer één binnen de Belgische markt, maar dreigt die plaats nu af te staan aan de opkomst van een nieuwe wagen.

  • Dacia verkocht dit jaar al zo’n 6.046 exemplaren van haar Sandero-model. Dat zijn er slechts 698 minder dan de Citroën C3. Het Roemeens automerk, sinds 1999 dochteronderneming van het Franse Renault, dreigt daarmee stilaan Citroën van de troon te stoten. Opmerkelijk, gezien de Dacia Sandero een trage start kende: midden dit jaar kwam de auto nog op een zevende plaats terecht.
  • De Toyota Yaris komt op een derde plaats te staan. Negen op de tien exemplaren worden dit jaar verkocht als plug-in hybrides, intussen kenmerkend voor Toyota. De Japanse automaker steekt zo de BMW X1 voorbij, die nog maar 600 exemplaren wist te verkopen dit jaar.

De goede prestaties van Dacia en Toyota zijn te danken aan hun succes bij particulieren. 90 procent van de Sandero’s werd gekocht door gezinnen, en ook Toyota verkocht 70 procent van haar Yaris-modellen aan private personen.

(as)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.