De Japanse autobouwer Honda Motor heeft in samenwerking met staalfabrikant Daido Steel de eerste elektromotor ter wereld ontwikkeld die geen beroep doet op zeldzame aardmetalen.
Daardoor wordt het concern minder afhankelijk van een aantal dure materialen die vooral door China worden geleverd. Dat heeft Honda bekend gemaakt. De nieuwe motoren zullen nog wel gebruik maken van het zeldzame element neodymium, maar die stof wordt niet alleen in China gevonden, maar ook in Noord-Amerika en Australië gewonnen. “Hybride wagens waarin motoren op elektriciteit en diesel worden gecombineerd, worden steeds populairder,” benadrukt de krant Japan Today. “Daarvoor moet echter gebruik gemaakt worden van zeldzame metalen zoals dysprosium en terbium.” “Leveringen van deze materialen raken echter gemakkelijk onder druk. Begin dit decennium besliste China de export van zeldzame mineralen naar Japan op te schorten nadat beide landen in een territoriaal dispuut terecht waren gekomen.”
Freed
Honda, de derde grootste autobouwer van Japan, zegt echter in zijn nieuwe motoren gebruik te maken van magneten die werden ontwikkeld door Daido Steel en die geen dysprosium en terbium bevatten. Door de aanpassingen zou de productiekost van de magneten met ongeveer 10 procent worden verlaagd. Ook zou een gewichtsbesparing met bijna 8 procent worden gerealiseerd. De nieuwe motoren worden ingebouwd in de volgende generatie van de minivan Freed, die in Japan en andere Aziatische markten wordt verkocht. Honda begon al tien jaar geleden met onderzoek om het gebruik van zeldzame metalen te beperken, maar een prijsopstoot vijf jaar geleden was een aanleiding om met Daido een coalitie te smeden. (mah)