Hoge alcohol-accijnzen jagen consumenten naar buitenland

De hoge accijnzen vormen steeds meer een bedreiging voor de verkopers van wijnen en sterke dranken. Dat heeft Vinus Et Spiritus, de federatie van producenten en distributeurs van wijnen en sterke dranken in België, gezegd.

Uit een enquête is volgens de organisatie gebleken dat de hoge accijnzen de consument steeds vaker aanzetten om zich in het buitenland te gaan bevoorraden. De studie zou hebben uitgewezen dat meer dan twee op drie Belgische consumenten de accijnzen op alcohol onrechtvaardig vinden. Accijnzen vertegenwoordigen inmiddels al ongeveer 30 procent van de verkoopprijs van een fles wijn. Bij sterke dranken loopt dat op tot bijna 70 procent.

Tewerkstelling

“De enquête toont dat één op vier Belgen niet weet op welke manier de prijzen van wijnen en sterke dranken worden gevormd,” benadrukken woordvoerders van Vinus Et Spiritus, tegenover de krant La Dernière Heure. “Wanneer hen echter de concrete samenstelling van die prijs wordt verduidelijkt, bleek 60 procent van de respondenten de heffing onrechtvaardig te vinden. Bij sterke dranken loopt dat cijfer nog verder op tot 75 procent.” Die onrechtvaardigheden zouden gemiddeld 40 procent van de Belgische consumenten hebben aangezet om wijnen en sterke dranken in het buitenland te gaan aankopen. Vinus Et Spiritus wijst erop dat de accijnzen wijnen in België gemiddeld 1,50 euro per fles duurder maken. Bij sterke dranken is er zelfs sprake van een meerprijs van 11 euro. “Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat de Belgische consument zijn voorraden in vooral Luxemburg zal inslaan,” aldus de organisatie. “Slechts 34 procent van de geconsumeerde sterke dranken in België is afkomstig van binnenlandse producenten. Het gaat nochtans om een sector die werk biedt aan 36.000 mensen. De hoge accijnzen kunnen op termijn dan ook een desastreuze impact hebben.” De federatie wil de overheid aanzetten de accijnzen te herzien.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20