Hoe start je een eigen food truck?

 

In de Verenigde Staten is “street food” al helemaal geïntegreerd in het dagelijks leven en begint de laatste jaren ook in Europa steeds meer voet aan de grond te krijgen. Zo zien we ook in ons land dan ook steeds meer food trucks in het straatbeeld verschijnen. Deze vrachtwagens, bestelwagens en zelfs bakfietsen en fietsen, zullen in het bijzonder op markten, openbare plaatsen en evenementen te vinden zijn. Je kunt er echter een keur aan gerecht kopen en omdat ze binnen een goed omkadert concept passen, zullen de food trucks in de regel plezier en veel kleur uit willen stralen. Eten bij een food truck moet immers er uitzien als simpel en goedkoop alternatief voor de opening van bijvoorbeeld een vast frietkot.

Moderne food trucks

Het beeld dat veel mensen echter nog steeds van een food truck hebben, is een lelijke grijze vrachtwagen waar je terecht kunt voor ongezond vet voedsel en het naar binnen happen van een heleboel loze calorieën. Gelukkig zijn de tijden veranderd en heeft ook de moderne food truck een ware metamorfose ondergaan. Vandaag de dag zijn het juist populair chef-koks, succesvolle restaurateur succesvolle en eigenzinnige liefhebbers van lekker eten gelinkt aan food trucks.

Op het moment dat je op zoek bent naar een klein bedrijf om zelf op te starten, maar je er niets voor voelt om een traditionele pand of verkooppunt te betrekken, dan kun je misschien een food truck beginnen en je lievelingsvoedsel ook aan andere lekkerbekken gaat verkopen.

Op deze manier kun je immers een erg leuk bedrijf beginnen, maar moet je je wel goed bedenken dat het geen gemakkelijke onderneming zal zijn om te runnen. Enkele van de meest succesvolle eigenaren van food truck spreken immers maar al te vaak van werkweken van gemiddeld 60 uren.

Volop aandacht voor food trucks

De beloningen die een food truck op kan leveren, zijn echter soms ook aanzienlijk. Dit geldt overigens ook voor de aandacht die de diverse media en sociale media  aan de verschillende food trucks zullen besteden. In de regel hoef je bovendien niet lang te wachten op klanten, in de regel komen er immers zwermen liefhebbers van lekker eten op een food truck afgestormd zodra deze op een locatie is aangekomen. Dit zal zeker het geval zijn als je bekendheid hebt verworven vanwege de kwaliteit van je producten. Tevreden klanten blijven namelijk maar al te graag komen naar food trucks waar een fatsoenlijke maaltijd wordt verstrekt waarmee de honger kan worden gestild.

Hoe begin je bedrijf met een food truck?

Op het ogenblik dat deze doelen en manier van werken je interesseren, dan kan het onderstaande stappenplan je een aardig eind op de juiste weg brengen bij het starten met een succesvolle food truck.

Zorg voor de juiste vergunningen

Een food truck beginnen is één van de meest eenvoudige stappen die je kunt zetten om binnen te komen in de zakelijke wereld. Het is echter niet toegestaan om gewoon te gaan rijden met een food truck, of er eentje opzetten op elke locatie die je leuk lijkt. Op het moment dat je in een uitzonderlijke situatie op niet-commerciële gronden voedsel gaat verkopen, bijvoorbeeld op de kerstmarkt cakejes verkopen om zo geld in te zamelen voor een sportvereniging, dan hoef je geen bijzondere vergunningen op zak te hebben.

Zodra je echter een andere ambulante activiteit uit gaat oefenen, dus ook als je een food truck wilt gaan runnen, dan heb je een zogenaamd zelfstandigenstatuut nodig (en dien je aan het ondernemingsloket aantonen dat je beschikt over de basiskennis bedrijfsbeheer. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef je u echter geen restauranthouder of traiteur van beroep te zijn als je een food truck wilt gaan uitbaten. Het is zelfs niet nodig dat je enige ervaring in de horecawereld op hebt gedaan.

Helaas blijken deze laatst genoemde punten vaak wel de belangrijkste oorzaken te zijn van een mislukking: veel mensen onderschatten immers de moeilijkheidsgraad van het werken met een food truck, wat absoluut als een vak op zich kan worden beschouwd. Je kunt weliswaar prima eten bereiden voor familie en vrienden, maar 200 personen van voedsel voorzien op een evenement is toch heel wat anders. Om die reden moet je deze punten ook zeker meenemen in je overwegingen als je van plan bent om een food truck te beginnen. Voordat je van start gaat zou je bijvoorbeeld een opleiding kunnen volgen waarmee je je (meer) kunt professionaliseren.

Om op straat, of in een andere openbare ruimte, als verkoper te mogen werken, heb je eveneens een zogeheten leurderskaart nodig. Niet alleen dien je een dergelijke kaartvoor jezelf aan te vragen, maar ook voor iedere persoon die met, of voor je, aan het werk is in de food truck. Om een leurderskaart aan te vragen, dien je je te melden bij het ondernemingsloket. Iedere gemeente heeft namelijk een breed scala uiteenlopende eisen, inclusief certificaten ten aanzien van de gezondheid en vergunningen voor vrachtwagens en parkeerplaatsen.

Een voertuig aanschaffen dat kan dienen als food truck

De term food truck is onlosmakelijk verbonden met één of ander voertuig. Een voertuig zal om die reden dan ook vaak de grootste investering zijn als je een dergelijk bedrijf wilt beginnen. Het aanbod in ons land is echter nog altijd zeer beperkt te nomen en er is bovendien niet veel concurrentie te bespeuren. Daarom zullen een heleboel mensen over de grens bij onze zuiderburen op zoek gaan naar een geschikt voertuig, dit kan zowel voor nieuw als een tweedehands food truck zijn. Uiteraard kun je ook besluiten om, in plaats van zelf een food truck te kopen, er eentje te huren.

Er zijn zelfs ondernemers die hun food truck in andere delen van Europa bestellen. Aangezien veel food truck ondernemingen met een beperkt budget van start gaan (ruim een kwart van de uitbaters van een food truck was eerst een werkzoekende), wordt vaak de fout gemaakt door een te klein voertuig te kopen. Wanneer je dat immers doet, zul je beperkt zijn op het ogenblik dat je je productie in de toekomst op wilt voeren.

Om geld te besparen kiezen een heleboel ondernemers ervoor om bijvoorbeeld geen vrachtwagenrijbewijs te halen. Door dit achterwege te laten, zullen zij echter beperkt zijn in uitbreiding van het laadvermogen van hun food truck. Dat wil dus zeggen dat ze, zelfs al beschikken ze over genoeg ruimte, dat een eventuele omvangrijke bestelling voor een evenement niet geaccepteerd kan worden. Een extra koelkast, of meer voorraad in de food truck zelf, zal het maximumgewicht dat is toegestaan met een normaal rijbewijs al snel overschrijden.

Als je een food truck wilt beginnen, dan dien je dus vanaf de prilste voorbereidingen van je onderneming al na te denken over een voertuig dat groot genoeg zal zijn voor uitbreidingen en extra opdrachten. Je bent immers niet goed in staat om met een minuscuul vrachtautootje uit de voeten te kunnen zodra je een grote bestelling binnenkrijgt, maar ook kun je waarschijnlijk niet met meerdere personen aan het werk op ogenblikken dat het erg druk is.

Een andere fout die veelvuldig wordt gemaakt is besparen op de uitrusting van de food truck, onder andere door (goedkoper) gas te kiezen als brandstof voor de kooktoestellen. Het gebruik van gas is echter op een groot aantal plaatsen, zoals stadsharten en festivals, niet toegestaan. Op het moment dat je voor deze brandstof kiest, dan beperk je je zeker het aantal mogelijkheden om je producten te verkopen. Het maken van een goede overweging, en het inwinnen van de juiste informatie, kan je in dit geval veel extra inkomsten opleveren.

Bij het maken van een ondernemingsplan zijn de kosten die direct in verband staan met de food truck weliswaar van essentieel belang, maar desondanks worden deze nog steeds door een heleboel mensen fors onderschat. Sommige kosten zullen vanzelfsprekend zijn, zoals allerlei heffingen, verzekeringen, onderhoudskosten en brandstofkosten. Maar daarnaast dien je eveneens goed na te denken over de kosten die de stalling van een food truck met zich mee zal brengen. Een food truck kun je nu eenmaal beter niet aan de openbare weg laten staan gedurende de nacht of de periode dat deze niet wordt gebruikt. Wanneer je bij je thuis geen plaats hebt, zul je bijvoorbeeld een stalling of een garage moeten huren. Verder dien je je af te vragen of er gedurende de nacht elektrische voeding nodig is en wat de kosten daarvan zullen zijn. Al dit soort vragen zul je op tijd dienen te stellen, en antwoorden moet je hebben gevonden voordat je daadwerkelijk met je food truck aan de slag kunt gaan.

Zoek een goede verkooplocatie

Het vinden van een goede locatie om met je food truck je producten te kunnen verkopen, is voor de meeste ondernemers een erg netelig probleem. Je zult immers niet voldoende hebben aan je leurderskaart op het moment dat je in een openbare ruimte wilt gaan werken: in dat geval heb je immers ook nog de toelating nodig van de gemeente waar je je food truck neer wilt zetten, of zelfs van meerdere gemeenten indien je in meer dan één plaats je producten van de hand wilt doen.

Met een food truck kun je proberen om op markten je producten aan de man te brengen. Het vervelende is echter dat er op markten doorgaans maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zullen zijn. Om die reden kan het best lastig zijn voor een nieuwkomer om een plaatsje te pakken te krijgen. De plaatsen zullen in de regel van dag tot dag beschikbaar worden gesteld, maar vanwege de enorme vraag op sommige markten, en in het bijzonder op de meest populaire markten, zullen de plaatsen door middel van loting worden toegewezen. Het valt in die gevallen dan zeker niet mee, of is soms zelfs onmogelijk, om te voorspellen of je een plaatsje krijgt. Zodra je een plekje hebt weten te bemachtigen moet je vervolgens maar afwachten of dit ook een gunstige locatie is voor de verkoop van jouw producten.

Als het gaat om locaties buiten de markten, dan zal de situatie nog extra ingewikkeld zijn. De meeste gemeenten staan, uit angst voor een te grote concurrentie voor de gevestigde horecaondernemingen, die uiteraard belastinggeld aan deze gemeente betaalt, vrij twijfelachtig tegenover food trucks. Bovendien worden aan food trucks erg strikte eisen en regels gesteld, zoals het verbod om zitplaatsen te creëren en het verbod om op minder dan 500 meter van een bestaande zaak de food truck neer te zetten. Gelukkig zijn er ook gemeenten die zich wat flexibeler opstellen en, als je een beetje geluk hebt, je regelmatig een verkooplocatie langs de openbare weg toe te kennen.

Door alle beperkingen zal het gros van de bestaande food trucks een omvangrijk gedeelte van hun omzet op evenementen moeten maken. Toch moet je je bedenken dat ook festivals veel geld vragen voor de huur van een standplaats. Voor de uitbater van de food truck zal dat betekenen dat het lastig wordt om dit geld weer terug te verdienen. Privé-evenementen, zoals verjaardagen, jubilea en andere grote feesten, zijn echter ook plaatsen waar je met een food truck geld kunt verdienen. Deze plaatsen hebben als belangrijk voordeel dat je exact weet hoeveel voedsel je moet bereiden zodat je geen verlies hoeft te lijden.

Het verkopen van een uniek of goedlopend product

In tegenstelling tot wat nog steeds een heleboel mensen denken, bij het horen van de term food truck, is dat er door deze ondernemers alleen maar ongezond eten wordt bereid en verkocht, zoals taco’s, hamburgers, frietjes en allerlei belegde broodjes. De moderne food trucks serveren echter ook steeds meer gastronomische gerechten, heerlijkheden van over onze landsgrenzen, gezonde voedingswaren en speciale zoete lekkernijen, zoals unieke cupcakes en exclusieve chocoladeproducten.

Bij het opstarten van een food truck als onderneming zal de sleutel tot succes worden gevormd door het vinden van je eigen unieke product en je voortdurend als een echte expert te presenteren. Je kunt, voordat je met de food truck aan de slag gaat, het nodige onderzoek verrichten om te weten te komen wat er allemaal al te koop is in food trucks in je omgeving. Pas dan kun je bepalen met welke creatie je voor de dag kunt komen. Zo kun je bijvoorbeeld in een food truck succes boeken door gebruik te maken van een combinatie van bijzondere kleding en eigenzinnige manier van presenteren om een bepaald imago op te bouwen met een kwalitatief hoogwaardig product dat veel mensen aan kan spreken.

Ga op zoek naar een gunstige financiering

Als je voor jezelf hebt bepaald wat je allemaal nodig hebt om met het werk in een food truck te kunnen beginnen, maar ook wat je moet besteden, dan kun je een financieel plan op gaan stellen. Je kunt dan op zoek gaan, als eigenaar van de food truck, naar de mest nodige financiële middelen. Soms kan het echter nodig zijn dat je, als je zelf niet over voldoende kapitaal beschikt, naar andere kapitaalverstrekker gaat zoeken om de financiering van je kleine bedrijf rond te krijgen. Zo kun je onder andere een lening aangaan bij een bank, of andere kredietverstrekker of een crowd fundingactie op touw zetten. Wellicht dat er zelfs familieleden of vrienden zijn die je willen helpen met de financiële kant van je bedrijfje. Uiteraard zul je van tevoren ook dienen te bepalen hoeveel geld je je voor een aanbetaling kunt veroorloven en hoeveel rente je gedurende de looptijd van een lening moet gaan betalen.

Maak een bedrijfsplan

Net zoals bij elk ander bedrijf dat je wilt beginnen, zul je tijd en onderzoek moeten steken in het maken van een bedrijfsplan. Zodra je je lening aan hebt gevraagd en dien je op onderzoek uit te gaan naar de kosten van alle benodigde vergunningen. Verder zul je de kosten onder de loep moeten nemen die komen kijken bij het reinigen van de gebruikte apparatuur, de benodigde ingrediënten en alle overige kosten die je moet maken voordat je je producten kunt gaan verkopen in de food truck. Erg belangrijk is ook de berekening waarmee je kunt bepalen hoeveel geld er nodig zal zijn om maandelijks winst te maken met de verkoop van je producten. Indien je nog nooit eerder een bedrijfsplan op hebt gesteld, dan doe je er verstandig aan om hierbij hulp in te schakelen van een expert, bijvoorbeeld een medewerker van de Kamer Van Koophandel of een financiële instelling.

Hygiëne en milieu

In een food truck zullen voedingswaren worden bereid, verwerkt en verkocht. Je moet dus je zaken goed in orde hebben op het gebied van hygiëne en het milieu. Dat wil eveneens zeggen dat je een vergunning aan dient te vragen die je in je food truck op dient te hangen. Je zult je altijd dienen te houden aan de gestelde basisregels met betrekking tot hygiëne, onder andere ten aanzien van:

  • properheid van de food truck,
  • het gebruikte materiaal,
  • de werkoppervlakken,
  • de mogelijkheid om je handen te wassen met stromend water,
  • schoonmaakregisters,
  • verdelging van insecten en ander ongedierte,

Wanneer je niet op de hoogte bent van de regels die worden gesteld aan het uitvaten van een food truck, dan dien je deze op de eerste plaats te achterhalen en nauwkeurig door te nemen. Het is namelijk een enorme illusie om te denken dat de bevoegde instanties juist jou food truck niet mee zullen nemen in hun controles omdat je mobiel bent.

Indien je een gedeelte van je productie buiten de food truck uitvoert, dan dien je na te gaan of de gekozen werkplaats eveneens aan de wettelijke normen voldoet. Verder zul je ook aan strenge eisen en voorwarden moeten voldoen als je je producten van de ene naar de andere locatie verplaatst.

Tevens moet je veel aandacht besteden aan de staat van de gekozen werkplaats, aangezien het een professionele activiteit betreft. Deze plaats moet uiteraard ook in orde zijn op stedenbouwkundig vlak. Het is immers niet toegestaan om ongeacht welke activiteit uit te oefenen op elke gewenste locatie. Op sommige plaatsen is zelfs een milieuvergunning nodig, bijvoorbeeld als je gebruikt maakt van bepaalde ovens, afzuigkappen, koelcellen en voorraden. De nodige inlichtingen kun je zonder problemen krijgen bij de stedenbouwkundige dienst van de gemeente. Hier kun je alles te weten komen over de vergunningen die je nodig gaat hebben.

Zorg voor een degelijke verzekering

Indien je bedrijf zich op wielen voortbeweegt, zoals het geval zal zijn bij een food truck, dan zul je met een aantal belangrijke verzekeringskosten rekening dienen te houden. Tijdens een gesprek met een tussenpersoon kun je deze kosten ter sprake brengen en daarbij exact beschrijven wat het doel is van de truck. Zo zul je bijvoorbeeld voor een andere dekking moeten kiezen als je een volledig werkende pizzaoven in de food truck hebt gebouwd, dan wanneer je alleen kant en klare cupcakes verkoopt.

Om te beginnen zul je een standaard autoverzekering moeten betalen als je een food truck wilt dekken, maar de tussenpersoon zal tevens rekening moeten houden met de bijzondere omstandigheden van de food truck tijdens het opstellen van een verzekeringspolis op maat. Alleen dan kun je namelijk je food truck, en alles wat zich erin bevindt, op de meest gunstige manier kunnen verzekeren tegen eventuele risico’s en mogelijk ook tegen uiteenlopende verplichtingen waar je met je bedrijf mee te maken kunt krijgen.

Een parkeer- of stallinglocatie vinden

Food trucks zijn in de regel omvangrijk en wanneer je dus van plan bent om een dergelijk groot voertuig wilt besturen, dan heb je niet alleen een geldig rijbewijs nodig, maar zul je eveneens op zoek moeten gaan naar een geschikte parkeerplaats. Bij de meeste standaard parkeerplaatsen zul je immers al snel op de nodige problemen stuiten. Zo zal je buurt er bijvoorbeeld meestal niet op zitten te wachten dat je een immens gevaarte voor je woning gaat parkeren. Bovendien moet je je afvragen of ’s nachts je food truck parkeren langs de openbare weg wel een verstandige en veilige optie is. Verder kun je te maken krijgen met speciale eisen en regels die gesteld worden aan het parkeren van bepaalde food trucks in een erkende stalling die voorzien is van een koeling en elektriciteit. Voordat je met je food truck aan de slag kunt gaan, dien je dus eerst een legale en veilige parkeerplaats te vinden om je voertuig neer te zetten op momenten dat je niet aan het werk bent of het voertuig niet wordt gebruikt.

Netwerken is essentieel

Een onderneming die werkt met een food truck zal niet alleen te maken krijgen met verkoop in drukke gebieden tijdens de lunchpauzes van de bedrijven in de buurt. Een heleboel uitbaters van food trucks zullen immers ook prima zaken kunnen doen door bijvoorbeeld de catering te verzorgen op speciale evenementen en zakelijke doeleinden. Planners van evenementen zullen hen zelfs betalen om op hun locatie aanwezig te zijn als er een evenement wordt georganiseerd. Op die manier zullen de aanwezigen de beschikking hebben tot goed eten en een onderneming die een goede naam hoog heeft te houden.

Indien je al wat relaties hebt binnen de gemeenten en in het bedrijfsleven, dan heb je als uitbater van een food truck absoluut een voorsprong. Door gebruik te maken van deze contacten kom je vaak al snel een flink eind op de goede weg. Door je contacten voortdurend als een onderdeel van je werk te maken, kun je namelijk erg veel bereiken. Het is om die reden dan ook aan te bevelen om lid te worden van een aantal lokale verenigingen en organisaties die zich speciaal hebben gericht op ondernemers in de buurt, zoals de Kamer van Koophandel. Door je beste netwerkvaardigheden te gebruiken kun je mensen, die je goede naam als cateraar kennen, deze aan anderen aanbevelen en zo je klantenkring helpen uitbreiden.

Zorg voor naamsbekendheid van je food truck

Zoals voor elke zakelijke activiteit is het van cruciaal belang om naamsbekendheid te verwerven. Voor dit doel dien je vanaf het begin zorgvuldig producten te kiezen die je wilt gaan verkopen. Het is verder van groot belang dat je je weet te onderscheiden van eventuele concurrenten: op het moment dat er al meerdere food trucks zijn die hetzelfde product verkopen, dan doe je er verstandig aan om met een ander product naar buiten te treden. Verder mag je het effect van de verschillende seizoenen niet uit het oog verliezen: soms kun je een product heel het jaar door blijven verkopen, terwijl je in andere gevallen je aanbod per seizoen aan dient te passen aan het weer.

Maak gebruik van social media

Een aantal van de meest succesvolle ondernemers met een food truck zijn personen die goed gebruik weten te maken van de mogelijkheden die social media hen kan bieden om in contact te komen met (nieuwe) klanten en om hun zaken te verbeteren en uit te breiden. Door middel van social media kun je bijvoorbeeld je volgers op de hoogte houden van de locatie waar je food truck te vinden zal zijn. Bovendien is social media ook uitermate geschikt om nieuwe klanten aan te trekken. Door social media in te zetten kun je ook een heleboel andere instrumenten gebruiken en communiceren met fans en supporters door hen te laten stemmen over nieuwe producten die je van plan bent om op het menu van je food truck te plaatsen. Maar zij kunnen je ook helpen bij het kiezen van de nieuwe kleur van je food truck op het moment dat deze van een nieuw laagje lak moet worden voorzien. Uiteraard kun je social media eveneens gebruiken om je volgers te laten weten welke volgende special je komende week aan gaat bieden.

Uitbreiden

Zodra je voldoende klanten hebt weten te werven, je bedrijf helemaal naar wens is opgebouwd en je naamsbekendheid een respectabele hoogte heeft bereikt, dan kun je eventueel na gaan denken over het ontwikkelen van merchandising. Hierbij zou je kunnen denken aan het laten maken van T-shirts en promotiemateriaal dat je zowel persoonlijke als online te koop aan kunt bieden. Hoe groter je merk is geworden en hoe unieker je idee is, hoe meer bereid je klanten zullen zijn om reclame voor je food truck te gaan maken, bijvoorbeeld door het dragen van een hippe sweater of een gave pet. Bovendien zul je, als je eenmaal enige erkenning hebt gekregen, in staat zijn om lokale winkeliers en andere bedrijven te benaderen met de vraag om jou producten ook in hun zaak te koop aan te bieden.

Conclusie

De bedrijven die zich hebben gericht op het werken met food trucks zijn de laatste jaren enorm veranderd, maar mogen nog altijd als een uitstekende bedrijfstak worden beschouwd. Op het moment dat je er al jaren van droomt o in een food truck te werken, dan kun je informatie in gaan winnen over de mogelijkheden bij jou in de buurt. En op het moment dat je je unieke idee wilt testen op echt publiek, dan kun je eens wat voorbeelden aan familie, vrienden en bekenden voorschotelen en hen te vragen om hun eerlijk oordeel op papier te zetten. Met de verkregen informatie kun je eventueel wat veranderingen aanbrengen en vervolgens wellicht op weg gaan naar de top van deze bedrijfstak.

Meer