In de Verenigde Staten en ook de rest van de wereld maken consumenten zich klaar voor Black Friday, de jaarlijkse shoppinghoogmis die donderdagnacht van start gaat en volgt op Thanksgiving Day.
Black Friday… de dag na Thanksgiving
Thanksgiving is zowel in de Verenigde Staten als in Canada een nationale feestdag, waarop men dankbaar is voor [de oogst en] de goede goede dingen des levens. In de VS heeft Thanksgiving een vergelijkbare status met die van Kerstmis in onze contreien. De feestdag valt telkens op de vierde donderdag van november, wordt gevierd met de ganse familie en mensen leggen grote afstanden af om bij elkaar te kunnen zijn. Omdat het op een donderdag valt, is het meestal zo dat werknemers ook vrijdags vrij krijgen.
Die vrijdag wordt Black Friday genoemd en wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Veel winkels adverteren die dag met speciale aanbiedingen. Sommige winkels gaan zelfs al kort na middernacht open en daar staan dan vaak al rijen kopers buiten, die de laaggeprijsde artikelen hopen te bemachtigen.
Er bestaan verschillende theorieën over de origine van Black Friday of Zwarte Vrijdag
De naam duikt voor het eerst op in de jaren ’50 van vorige eeuw en zou in de Amerikaanse stad Philadelphia door de politie zijn gebruikt om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond de stad op die dag.
In de jaren ’60 wordt de term dan gemeengoed in de bedrijfswereld omdat miljoenen werknemers zich die dag ziek melden en niet op het werk verschijnen om zo van een verlengd weekend te kunnen profiteren.
Vanaf 1980 doet dan een alternatieve theorie de ronde, omdat retailers die dag winsten beginnen te maken en de boekhouding zwarte, in tegenstelling tot rode cijfers vertoont. Een fabel uiteraard, die wel aangeeft hoe belangrijk de kerstperiode voor de retailers is. Maar de term ‘black’ wordt ook in verband gebracht met de vaak agressieve houding van consumenten bij hun koopwoede, die al meer dan eens tot doden heeft geleid.
Black Friday: het zoveelste Amerikaanse exportproduct
Hoewel Thanksgiving in onze contreien amper wordt gevierd, zetten winkels de voorbije jaren ook in op Black Friday. Dat is stilaan een globale trend aan het worden. Vooral de grote elektronicaketens adverteren steeds meer. Volgens de Handelsfederatie Comeos wordt Black Friday in België elk jaar een stuk populairder. Tijdens dat weekeinde worden overal hoge kortingen voorzien, zowel online als in de winkels.