Een van de meest voorkomende vragen tijdens een sollicitatiegesprek is: “Wat verwacht je van een leidinggevende?” Dit kan een buitengewoon lastige vraag zijn om correct te beantwoorden omdat je normaal gesproken niet manier van managen van een leidinggevende dient te beoordelen, in het bijzonder niet wanneer je antwoord verschilt met de aanpak van deze superieur, dan kan dit je kandidatuur absoluut de nodige schade toebrengen. Je moet tijdens een belangrijk gesprek, zoals je een sollicitatiegesprek absoluut dient te beschouwen, dan ook in staat zijn om te laten zien dat je zelfstandig kunt werken zonder over te komen alsof je een probleem hebt met enige autoriteit. In de praktijk kan dit zelf een aanzienlijke uitdaging zijn om hierin de juiste balans te vinden voordat je je antwoord gaat formuleren.
Hoe moet je de vraag niet beantwoorden?
Een groot aantal sollicitanten zal gebruikmaken van deze vraag en hun kans te grijpen om bepaalde zaken met betrekking tot hun huidige functie, of een vreselijke baas die ze eens hadden, te kunnen ventileren. Ondanks dat het een natuurlijke reactie lijkt om je ervaringen uit je verleden te delen, kan het juist een werkgever een minder goede indruk van je geven. Een voorbeeld van een antwoord dat absoluut niet correct is, is: “Na mijn laatste baan ben ik echt toe aan een leidinggevende die nuchter is en die met me gaat praten voordat er aan een bepaald project gewerkt dient te worden. Daarnaast wil ik dat deze persoon mij zal beoordelen op basis van mijn werk, en dus niet op basis van bureaucratie of vriendjespolitiek.” In dit voorbeeld zal je taalgebruik waarschijnlijk al de problemen weerspiegelen die je had met je voormalige manager en tevens de aanhoudende wrok zeker niet verbergen. Aangezien een werkgever alleen jouw kant van het verhaal te horen krijgt, zou hij, of zij, aan kunnen nemen dat je een problematische werknemer bent of dat je later wellicht drama zult gaan veroorzaken op de werkvloer als je eenmaal aan bent genomen.
Hoe kun je de vraag effectief beantwoorden?
Je kunt deze vraag echter ook op een meer correcte manier beantwoorden. Je doet dit door je niet te richten op het gedrag van een voormalige werkgever of leidinggevende. Je gaat dus geen kritiek op deze persoon uiten of over hem, of haar, klagen omdat je jezelf daarmee alleen maar in een kwaad daglicht zult stellen. In plaats daarvan concentreer je je alleen maar op de dingen waartoe je in staat bent gesteld om je werk op de beste manier uit et voeren. Bij de formulering van je antwoord zul je je dus alleen focussen op de goede eigenschappen die je hebben geholpen om je werk optimaal te doen.
Je zult dus met behulp van milde omschrijvingen, zoals persoonlijkheidskenmerken, gedragingen noemen die je het meest waardeert als werknemer. Wellicht houd je van regelmatig uitgevoerde controles of om te worden geraadpleegd voordat er verder wordt gegaan met een bepaald project. Dit soort gedragingen en voorkeuren geven een werkgever dan ook een vrij goed beeld van je persoonlijke manier van werken.
Voorbeelden van correcte antwoorden
Onderstaande voorbeelden kun je gebruiken als basis voor je eigen antwoorden. Uiteraard dien je je eigen antwoord altijd volledig aan te passen aan de geldende situatie en je persoonlijke behoeften en voorkeuren:
- Ik houd van een werkomgeving waarin leidinggevenden en toezichthouders proberen om persoonlijke contacten te onderhouden met hun werknemers.
- In mijn laatste functie vond ik het leuk dat het management geen vriendjespolitiek bedreef en leidinggevenden begripvol waren ten opzichte van de werknemers op momenten dat dit nodig was, maar ook strikt konden zijn als een situatie dat vereiste. Natuurlijk zal de tijd uit dienen te wijzen of deze dingen daadwerkelijk aan de orde zijn, maar ik zou het prettig vinden als mijn leidinggevende deze manier van omgang tenminste zou willen proberen.
- Ik zou willen dat ik naar mijn manager kan gaan als ik een probleem, of idee, heb en hij, of zij, me op mijn gemak zou kunnen stellen zodat ik uiting kan geven aan mijn gedachten en gevoelens. Ik zou eveneens verwachten dat mijn supervisor open en eerlijk is ten opzichte van mij en dan ook laat weten wanneer er iets is wat ik kon doen om mijn werk te verbeteren of te veranderen.