Hoe geef je een erfenis correct aan?

Wanneer je een erfenis krijgt, verschijnt het geld niet meteen op jouw rekening. Je moet eerst een aangifte van de nalatenschap doen. Wat betekent dat juist? Thomas Roelands, jurist bij Pareto, een adviesbedrijf dat particuliere beleggers en families ondersteunt bij de uitbouw en bescherming van hun vermogen, geeft meer uitleg.


Key takeaways

  • Wanneer je een erfenis ontvangt, is een bezoek aan een notaris niet altijd noodzakelijk. Dat is wel het geval wanneer er onder meer een testament is opgesteld.
  • Je riskeert administratieve boetes als je te laat een aangifte van nalatenschap indient.
  • Het is ook mogelijk om het geld uit een erfenis vroeger op te vragen om dringende kosten, zoals uitvaartkosten, te betalen.

Inzet: In België moet de aangifte van de nalatenschap gebeuren nadat de erfgenamen een attest of akte van erfopvolging hebben ontvangen. In principe moet dat gebeuren binnen de vier maanden na het overlijden.

  • Wie dat document te laat indient, riskeert administratieve boetes en, bij laattijdige betaling van de successierechten, nalatigheidsinteresten.
    • De aangifte moet gebeuren door de wettelijke erfgenamen als er geen testament is. Als er een attest is, is dat de taak van de algemene legatarissen. “Die personen blijven verantwoordelijk voor de volledigheid en de juistheid van de aangifte, ook wanneer ze zich laten begeleiden tijdens de procedure”, klinkt het.
  • “Wie de stappen tijdig voorbereidt en zijn verplichtingen kent, respecteert niet alleen de wettelijke termijnen, maar zorgt ook voor een rustige en correcte afhandeling van de nalatenschap”, voegt Roelands eraan toe.

Zoom in: “Het is belangrijk dat er een document bestaat dat de erfgenamen en hun rechten identificeert, zoals een testament. Zo’n document is onmisbaar om de tegoeden van de nalatenschap te kunnen vrijmaken of verkopen”, aldus de expert.

  • Als er een testament, een huwelijkscontract of andere contractuele regeling bestaat, is een bezoek aan een notaris noodzakelijk. Dat is ook het geval wanneer er sprake is van een juridisch handelingsonbekwame erfgenaam, zoals een minderjarig kind.
    • “In die gevallen moet de notaris een akte van erfopvolging opmaken, die het attest van erfopvolging vervangt. De gemiddelde kostprijs ligt tussen 300 en 600 euro”, verduidelijkt Roelands.
    • Ook wanneer de nalatenschap een onroerend goed bevat, is de tussenkomst van een notaris sterk aanbevolen. Erfgenamen hebben immers een akte van erfopvolging nodig om een onroerend goed uit de nalatenschap te kunnen verkopen.
  • Wanneer er geen testament, huwelijkscontract en andere bijzondere regeling bestaat, kunnen de erfgenamen een attest van erfopvolging aanvragen via de administratie, via MyMinfin. Die procedure is volledig gratis.

Dringende uitgaven

Ook dit: De kans bestaat dat je het geld uit de erfenis vroeger nodig hebt om dringende uitgaven te doen, zoals de uitvaartkosten of ziekenhuisfacturen.

  • Dergelijke kosten kunnen betaald worden via de rekeningen van de overledene.
  • De langstlevende echtgeno(o)t(e) kan bovendien een voorschot aanvragen om dringende uitgaven te dekken. Hij of zij kan zo tot de helft van de beschikbare tegoeden op alle rekeningen van de overledene verkrijgen. Er geldt daarbij wel een plafond tot 5.000 euro.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.

Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.