Hoe een merkregistratie jouw bedrijf kan laten groeien in Vlaanderen

Met branded content van intellectueeleigendom.be

De kracht van een goed merk

Er zijn merknamen die wereldwijd bekend zijn en waarvan iedereen meteen weet waar het voor staat. Denk maar eens aan de fastfoodketen met een gele M of aan het frisdrankmerk met het rode etiket op de flessen. Die wereldwijd bekende merken zijn niet zomaar groot geworden. Ze hebben daarvoor een duidelijke strategie gevolgd, waarvan het (wereldwijd) registreren van de merknaam een belangrijk onderdeel was. Zo hebben deze bedrijven voorkomen dat er andere producenten of restaurants zouden komen die dezelfde formule zouden brengen onder de naam die zij zo zorgvuldig hebben opgebouwd.

Bescherm ook jouw merk

Jij staat nog aan het begin van je groei. De afgelopen tijd heb je hard gewerkt aan het uitwerken van jouw goede idee, product of dienst en je hebt een merknaam gelanceerd. Wellicht met logo en slogan voor de herkenbaarheid. Nu wordt het tijd om te gaan oogsten en je bedrijf te laten groeien. Wat je dan niet wilt is dat een ander ervandoor gaat met de merknaam die jij hebt bedacht en waarmee je net, na veel inspanningen en investeringen, een beetje naamsbekendheid had opgebouwd.

Bescherm daarom, net als die genoemde frisdrankfabrikant en fastfoodketen ook jouw merknaam, die je zorgvuldig hebt uitgekozen. Op die manier kun jij jouw merknaam exclusief blijven gebruiken, en mag een ander dat niet doen. Alle inspanningen die jij dan verricht om je merk te laten groeien komen uitsluitend ten goede aan jouw bedrijf. Zo’n merkregistratie hoeft natuurlijk niet meteen tot in elke uithoek van de wereld, zoals bovengenoemde voorbeelden. Laten we beginnen in de Benelux of de EU. Bescherm en registreer dus jouw ontluikende merk vandaag nog in de officiële registers. Hoe dat werkt leggen we hieronder uit.

Merknaam registreren

Het registreren van een merknaam is een ingewikkelde klus voor iemand die hier geen ervaring mee heeft. Je moet namelijk precies aangeven in welke sectoren je actief bent, hoe je je merknaam gebruikt en dit ook kunnen aantonen. Registreer jij je merknaam in de verkeerde sectoren, of dek je dat niet voldoende af, dan heb je kans dat een concurrent toch mogelijkheden ziet om jouw product of merk te gaan misbruiken. Het is daarom verstandig om de registratie van een merknaam over te laten aan ervaren professionals, die precies weten wat ze doen. Bovendien scheelt het jou een hoop werk en wellicht frustratie.

De merkspecialisten

Zulke specialisten in het op een correcte manier registreren van merknamen, logo’s, en slogans vind je bij Intellectueeleigendom.be. Een merkregistratie in de registers van de Benelux of de EU via deze professionals heeft tal van voordelen. Naast de reeds genoemde correcte registratie kun je ook rekenen op een stuk advies en garanderen de merkspecialisten bovendien dat de registratie binnen 24 uur geregeld is. Via een paar korte en duidelijke vragen wordt er aan jou gevraagd waar je merk voor staat en hoe je dat gebruikt. Na de bestelling nemen de specialisten die registratie van je over en kun jij snel doorschakelen en werken aan de uitbouw van je merk met de zekerheid dat je werk niet door anderen kan worden misbruikt. Daarom: Een Merk registreren doe je bij Intellectueeleigendom.be!

Je merknaam bewaken

Na de registratie ben je er nog niet. Je wilt natuurlijk wel zeker weten dat iedereen zich houdt aan het feit dat jij het exclusieve recht hebt verworven om die merknaam, slogan of logo te gebruiken. De professionals van intellectueeleigendom.be kunnen je ook van dienst zijn met het bewaken van jouw rechten. Bij inbreuk daarvan zullen ze jouw adviseren hoe je moet handelen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.