Key takeaways
- H&M heeft zijn margedoelstelling voor 2024 ingetrokken vanwege de toegenomen kortingen, hogere kosten en hevige concurrentie.
- Het bedrijfsresultaat van het bedrijf daalde, met een marge in het derde kwartaal van 5,9 procent en een totale operationele marge van 7,4 procent.
- H&M investeert in marketinginitiatieven en heeft een aandeleninkoopprogramma gelanceerd ter waarde van 1 miljard Zweedse kronen om de aandeelhouderswaarde te verhogen.
H&M heeft haar margedoelstelling voor 2024 ingetrokken vanwege uitdagingen die de winstgevendheid in het derde kwartaal beïnvloedden. De Zweedse modegigant noemde verhoogde kortingen, hogere kosten en hevige concurrentie als factoren die bijdroegen aan de daling van het bedrijfsresultaat, wat leidde tot een daling van de aandelenkoersen.
In juni had H&M al aangegeven dat het moeilijk zou worden om de doelstelling voor 2024 te halen, wat voornamelijk werd toegeschreven aan stijgende materiaalkosten. Het opgeven van de doelstelling zonder een nieuwe marge-indicatie voor volgend jaar te geven, verhoogt echter de druk op CEO Daniel Erver om de ommekeer van het bedrijf te versnellen.
Operationele en marktuitdagingen
H&M gaf toe dat de sterke Zweedse kroon en de kosten in verband met de sluiting van de online fashion outlet Afound de winst negatief hebben beïnvloed. De kosten van afprijzingen stegen ook tijdens het kwartaal. Ondanks deze uitdagingen heeft H&M geïnvesteerd in marketinginitiatieven, waaronder de samenwerking met popster Charli XCX voor een evenement tijdens de London Fashion Week om de herfst/wintercollectie te promoten, als onderdeel van Erver’s strategie om het merkimago te verbeteren.
De operationele marge van het bedrijf voor de eerste drie kwartalen bedroeg 7,4 procent, met een marge van 5,9 procent in het derde kwartaal. H&M behaalde voor het laatst een operationele marge met dubbele cijfers in 2017, en hoewel Erver volhoudt dat 10 procent een langetermijndoelstelling blijft, uiten analisten hun bezorgdheid over de aanhoudende margezwakte.
Reactie en reactie op de aandelenkoers
De aandelenkoersen van H&M daalden aanvankelijk met 8 procent bij de opening, maar herstelden zich om tegen het middaguur 3,2 procent lager te noteren. Het bedrijf heeft te kampen met zware concurrentie van zijn grotere Spaanse rivaal Zara (eigendom van Inditex) en de online fast-fashion retailer Shein, te midden van hoge inflatie en een matige consumentenvraag.
Om tegemoet te komen aan de zorgen van beleggers kondigde H&M van 26 september tot 26 november een aandeleninkoopprogramma aan ter waarde van 1 miljard Zweedse kronen (91,5 miljoen euro,). Deze stap is bedoeld om de aandeelhouderswaarde te verhogen, omdat H&M’s aandelen de afgelopen jaren achterbleven bij die van Inditex en dit jaar met 5 procent zijn gedaald.
CEO Vertrouwen en Toekomstplannen
Erver blijft vertrouwen houden in zijn plan voor een ommekeer en benadrukt dat H&M “de lat hoger legt” en zijn merk versterkt door investeringen in marketing, productontwikkeling en de winkelervaring.
Hij benadrukte het succes van de lancering van de herfstcollectie, met een positieve ontvangst door klanten en een verwachte omzetstijging van 11 procent in september ten opzichte van vorig jaar. H&M heeft de collectie actief gepromoot via evenementen in verschillende steden, waaronder Londen.
Hoewel H&M geen specifieke marketinguitgaven bekendmaakt, gaf het aan dat de uitgaven in het vierde kwartaal “iets hoger” zouden zijn dan in het derde kwartaal, als erkenning van de aanzienlijke kosten van de samenwerking met Charli XCM.
H&M verwacht een verdere stijging van de afprijzingskosten in het vierde kwartaal als gevolg van de aanhoudende prijsgevoeligheid onder consumenten. Om shoppers aan te trekken, zal het bedrijf “tactische” kortingsstrategieën implementeren.
De voorraadniveaus zijn gestegen naar 17,8 procent van de omzet over de afgelopen 12 maanden, vergeleken met 17,1 procent vorig jaar en 16,3 procent in het voorgaande kwartaal. Deze stijging wordt toegeschreven aan verstoringen in het transport door de onveiligheid in de Rode Zee en agressievere inkoop in afwachting van de herfstcollectie. H&M blijft echter vasthouden aan haar voorraaddoelstelling voor de lange termijn van 12-14 procent van de omzet.
De operationele winst voor het derde kwartaal bleef achter bij de verwachtingen van analisten en kwam uit op 3,51 miljard Zweedse kronen, vergeleken met 4,74 miljard een jaar geleden. Dit winstbericht is pas het tweede onder Erver, die eind januari het roer overnam na het plotselinge vertrek van zijn voorganger.
Deze resultaten staan in contrast met Inditex, dat na een trage zomer een stijging van de verkoop voor de herfst/wintercollectie rapporteerde, en Next (NXT.L), dat zijn winstverwachting verhoogde op basis van beter dan verwachte recente handelsresultaten.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!