Geschreven met input van bankr.l.
Beleggen op de beurs wordt steeds hipper. Vooral nieuwe, buitenlandse aanbieders focussen steeds nadrukkelijker op millennials die hun fortuin in de beleggingswereld zoeken. In België zien zij een groot potentieel. Op de Amerikaanse beurzen zijn particuliere beleggers bijvoorbeeld al goed voor 20 procent van de handel, terwijl de jonge Belgische belegger hier enigszins achterwege blijft. Met een aantikkend spaarboekje dat uiteindelijk voor een huis moet dienen en een economie waar inflatie en historische lage rentes gretig aan het spaargeld nopen, hoeft dit alles niet te verbazen.
Hippe apps en commissievrij beleggen
Een van hun belangrijkst instrumenten? Apps, dure reclamecampagnes en beleggen zonder commissie. De Amerikaanse aanbieder Robinhood deed het hen in de Verenigde Staten al voor en nieuwe aanbieders als BUX Zero geven uitdrukkelijk aan dat zij diezelfde rol in Europa willen innemen. Via hun hippe apps kunnen jonge digital natives, millennials die hun fortuin nog moeten maken en alvast dollartekens in de ogen hebben, al swipend aandelen en ETF’s kopen en verkopen.
De jonge Amerikaanse verliefdheid voor aandelen, mede aangezweept door een pandemie waarbij datzelfde doelpubliek ineens nog maar weinig om handen had, zou een voorbode kunnen zijn voor wat er ons in België te wachten staat. Vooral het concept van gratis en commissievrij beleggen is ook hier een echte hit. Voor jongeren met kleine budgetten wegen klassieke transactiekosten nu eenmaal te zwaar door. Door commissievrij beleggen te introduceren, krijg je die jongeren mee op de beleggingstrein.
Aandelen in een sexy jasje
In een interview met De Standaard gaf Nick Bortot, CEO en oprichter van BUX Zero, al aan dat zijn bedrijf aandelen niet opnieuw uitvindt maar ze wel anders verpakt. Met uitspraken als “Zero commissie” en “Zero gedoe” focust het met hippe woorden op het gemak en het voordelig karakter. Vergelijk het maar eens met de saaie beleggingswebsites die het zo goed doen bij de vorige generaties. Ook de tv-commercial die momenteel tijdens het reclameblok te zien is, onderstreept diezelfde boodschap.
Hippe apps zijn niet zonder risico’s
Tussen het vangen van de zoveelste Pikachu met een feesthoedje en het stichten van hun eigen Simpsons-dorp door, kopen jongeren even een eigen stukje Apple, Facebook of Tesla. Jonge millennials willen nu eenmaal financiële vrijheid, maar met het gemak van apps zoals Instagram en Pokémon Go. Toch wil dat niet zeggen dat zo’n sexy app ook de beste beleggen App voor smartphone is, integendeel.
Experts waarschuwen ervoor dat dergelijke apps niet zonder risico zijn. Er zijn dan ook allerlei addertjes onder het gras. BUX Zero houdt bijvoorbeeld geen roerende voorheffingen op de dividenden in en doet dat ook niet voor de beurstaks. Gebruikers moeten dus zelf maar hun fiscale zaakjes regelen en dat druist compleet in tegen het gemak dat het platform uitstraalt.
Coronaverveelde jongeren die zonder al te veel financiële kennis van zaken eventjes honderden euro’s aan aandelen uitgeven: is dat niet vragen om problemen? Zijn zij niet eerder gebaat bij minder sexy apps die vooral veiligheid, financiële educatie en rust vooropstellen? Allicht wel, maar het is maar de vraag of ze dan nog wel geïnteresseerd zijn.