Key takeaways
- Het aantal analfabeten in Zweden zal naar verwachting tegen de winter de 800.000 overschrijden en mogelijk snel oplopen tot 1 miljoen.
- Opvoeders worden geconfronteerd met uitdagingen zoals het vinden van werk, het beheren van financiën en de toegang tot gezondheidszorg als gevolg van een gebrek aan lees- en schrijfvaardigheden.
- De instroom van mensen met een beperkte opleiding uit niet-westerse landen vergroot de druk op het Zweedse schoolsysteem.
Het aantal analfabeten in Zweden zal tegen de winter naar verwachting de 800.000 overschrijden en mogelijk al snel oplopen tot 1 miljoen. Deze stijging wordt grotendeels toegeschreven aan massale immigratie. Ongeveer 780.000 mensen tussen de 16 en 65 jaar in Zweden zijn analfabeet, volgens recente gegevens. Deze situatie geeft aanleiding tot bezorgdheid over een generatie jongeren die geconfronteerd wordt met functioneel analfabetisme.
Uitdagingen voor analfabeten
Opvoeders zoals Rita Sommarkrans, een SFI-lerares in Västerås, benadrukken de uitdagingen waarmee analfabeten in het dagelijks leven worden geconfronteerd, van het vinden van werk tot het beheren van financiën en toegang tot gezondheidszorg. De Zweedse ministers Johan Pehrson en Lotta Edholm maken zich zorgen over deze trend en benadrukken de mogelijke sociale gevolgen. Sommige bronnen wijzen er echter op dat de focus van de regering op immigratie als oorzaak onduidelijk is en de onderliggende problemen die bijdragen aan het probleem niet aanpakt.
De invloed van immigratie op het Zweedse onderwijssysteem
De instroom van mensen met een beperkte opleiding, vooral uit niet-westerse landen, vergroot de druk op het Zweedse schoolsysteem. Steden als Malmö zijn getuige geweest van een verschuiving waarbij Zweedse kinderen niet langer de meerderheid vormen. Voorstellen voor Arabisch onderwijs op scholen geven aanleiding tot bezorgdheid over het verder verergeren van analfabetisme en het verdiepen van maatschappelijke verdeeldheid.
Zweeds antwoord op dalende alfabetiseringscijfers
Als reactie op de dalende alfabetiseringscijfers verlengt Zweden de leerplicht van negen naar tien jaar, in de hoop de resultaten te verbeteren. Desondanks laten de statistieken een zorgwekkende trend zien van leerlingen die de basisschool niet afmaken. Het Zweedse onderwijsbureau erkent het verband tussen het opleidingsniveau van de ouders en de prestaties van de leerlingen en merkt op dat niet-westerse migranten vaak een lager opleidingsniveau hebben, wat invloed heeft op het studiesucces van hun kinderen.
De onderwijskloof in Zweden
De onderwijskloof tussen autochtone Zweden en migranten wordt steeds groter. Uit gegevens blijkt dat Zweden sinds 2015 het staatsburgerschap heeft verleend aan meer dan 660.000 migranten, voornamelijk uit moslimlanden die niet tot de EU behoren. Somalië, met zijn lage alfabetiseringsgraad, is een belangrijke bron van nieuwe burgers. De instroom van mensen met een beperkte opleiding geeft aanleiding tot bezorgdheid over de langetermijngevolgen voor de Zweedse samenleving en het economische concurrentievermogen.
De prestaties van Zweden in internationale beoordelingen
De PISA-test (Programme for International Student Assessment) is een internationale studie die elke drie jaar wordt uitgevoerd door de OECD (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Het doel van de PISA-test is om het niveau van onderwijs wereldwijd te evalueren door de prestaties van 15-jarige leerlingen te meten op gebieden zoals lezen, wiskunde en natuurwetenschappen.
De prestaties van Zweden in internationale onderzoeken zoals PISA zijn aanzienlijk gedaald. Deze trend vormt een uitdaging voor de toekomstige economische vooruitzichten van het land, dat sterk afhankelijk is van geschoolde arbeidskrachten. Een schandaal met gemanipuleerde PISA scores in het verleden benadrukt de complexiteit van het onderwijssysteem in Zweden.
Deze zorgen worden nog vergroot door het toenemende geweld en de bedreigingen waarmee leraren op Zweedse scholen worden geconfronteerd. De lerarenvakbond meldt een stijging van 36 procent in ernstige incidenten tussen 2022 en 2023, waaronder bedreigingen met lichamelijk letsel. Deze situatie onderstreept de behoefte aan alomvattende oplossingen voor de veelzijdige uitdagingen waarmee het Zweedse onderwijssysteem wordt geconfronteerd.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!