Het productiefiasco bij Boeing is al jaren aan de gang: “Outsourcing” botst tegen zijn grenzen

Samengevat. Een recent incident met een Boeing 737 Max 9 van Alaska Airlines, waarbij een raampaneel loskwam tijdens de vlucht, doet opnieuw twijfels rijzen over de veiligheid en het management van Boeing. Dit gebeurt net na de voltooiing van een veiligheidsprogramma door Boeing, ingesteld na eerdere tragische ongevallen met hetzelfde vliegtuigmodel.

Waarom is dit belangrijk?

Het incident benadrukt niet alleen de aanhoudende veiligheidsproblemen bij Boeing, maar werpt ook een schaduw over de geloofwaardigheid van de luchtvaartindustrie en regelgevende instanties. Het roept vragen op over de effectiviteit van de veiligheidsprotocollen en het toezicht in de luchtvaartsector.

In het nieuws. Een Boeing 737 Max 9 van Alaska Airlines verloor een raampaneel tijdens de vlucht. Dat leidde tot grote paniek aan boord.

  • Het incident volgde kort op de afronding van een door de overheid opgelegd veiligheidsprogramma door Boeing. Dat was het gevolg van eerdere crashes van hetzelfde model.
  • Dagen later moest een Boeing van het Japanse All Nippon Airways rechtsomkeert maken toen kort na het opstijgen een barst in het cockpitraam werd vastgesteld

Losse bouten in vliegtuigen

Zoom in. Boeing werd eerder beschuldigd van frauduleuze praktijken en moest een boete van $2,5 miljard betalen. Dat gebeurde nadat in oktober 2018 en maart 2019 twee 737 Maxes uit de lucht vielen. Daarbij kwamen 346 mensen om het leven. De tragedies duwden Boeing naar de rand van de afgrond.

  • De Federal Aviation Authority heeft nu ook de 737 Max 9-vloot aan de grond gezet en een onderzoek geopend.
  • Vroege bevindingen wijzen op mogelijke kwaliteitsproblemen bij Boeing, waaronder losse bouten in sommige vliegtuigen.
  • De huidige problemen van Boeing kunnen grote gevolgen hebben voor de concurrentiepositie en de bredere luchtvaartsector.

Een “controversieel” rapport

Zoom out. Boeing, een bedrijf met een geschiedenis van meer dan een eeuw, staat bekend om zijn technische expertise, maar kampt nu met problemen van kwaliteitscontrole en management.

  • Luchtvaartingenieur John Hart-Smith voorspelde 22 jaar geleden met nauwkeurigheid de rampzalige gevolgen van het slechte beleid van Boeing.
  • In een “controversieel” rapport waarschuwde Hart-Smith zijn collega’s voor de gevaren van een strategie waarbij te veel werk uitbesteed wordt, vooral als Boeing onvoldoende kwaliteitscontrole en technische ondersteuning zou bieden aan zijn leveranciers.

“De meest belangrijke kwestie van allemaal is of een bedrijf kan blijven functioneren als het voornamelijk vertrouwt op outsourcing voor het merendeel van het werk dat het eerst intern deed. De ervaringen van de voormalige Douglas Aircraft Company zouden suggereren dat, in de context van de luchtvaartindustrie in ieder geval, het niet kan! In een meer algemene context, zou het duidelijk moeten zijn dat een bedrijf zijn eigen lot niet kan bepalen als het minder dan 10 procent van de producten die het verkoopt zelf creëert.”

John Hart-Smith, voormalig luchtvaartingenieur
  • Het rapport veroorzaakte opschudding binnen Boeing, werd rondgedeeld onder ingenieurs en opgehangen aan de muren van de fabriek. 
  • Na zijn pensioen bij Boeing sprak Hart-Smith over zijn waarschuwing tegen overmatig uitbesteden.
  • Twintig jaar later ondervindt Boeing nog steeds de gevolgen van deze uitbestedingsstrategie.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.