Het Panamakanaal, cruciaal voor $270 miljard aan wereldhandel, worstelt met verlaagde waterstanden die het scheepvaartverkeer beperken. Tegen de aanhoudende droogte in de regio zijn geen eenvoudige oplossingen.
Het Panamakanaal redden dreigt jaren in beslag te nemen; als het al mogelijk is
Waarom is dit belangrijk?
Het Panamakanaal is een belangrijke verkeersader, die vijf à zes procent van de wereldwijde zeehandel voor zijn rekening neemt. Jaarlijks maken ruim 14.000 schepen gebruik van het kanaal, dit zijn gemiddeld 40 schepen per dag. Meer dan 90 procent van het scheepvaartverkeer betreft zeeschepen. Containerschepen varen het meest frequent door het kanaal; per jaar ongeveer 3.500.In het nieuws. Een grote droogte in Panama heeft een waterweg lamgelegd die jaarlijks 5 à 6% van de wereldwijde maritieme handel voor een waarde van $270 miljard verwerkt.
- Door droogtebeperkingen als gevolg van te weinig regenval in het Gatún-meer, dat het kanaal voedt, hebben schepen te maken gehad met zes extra transitdagen.
- De Panama Canal Authority overweegt mogelijke oplossingen, waaronder een kunstmatig meer om water in het kanaal te pompen en het zaaien van wolken om de reg
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.