Het Stikstofdecreet zou dan toch niet goedgekeurd raken: de Raad van State wil geen spoedadvies geven aan de Vlaamse regering.
- Het moest en zou finaal afgeklopt worden: het Stikstofdecreet ligt voor in het Vlaams Parlement deze week, om een goedkeuring van de meerderheid te krijgen. Dan zou eindelijk een bijzonder heikele kwestie voor Jambon en co geregeld zijn.
- Maar dat moet de meerderheid nu wel doen met een vervelende schoonheidsvlek: er is geen finaal advies van de Raad van State. Net om vertragingen te vermijden, en te zorgen dat het niet tot volgend jaar zou duren, vroeg de meerderheid een ‘spoedadvies’, net zoals in de zaak van de taks op de vzw’s.
- Alleen: donderslag bij heldere hemel, de Raad van State vindt nu dat die vraag om spoedadvies “niet voldoende gemotiveerd is”. Een beetje bizar, omdat al meermaals onderstreept werd hoe de onzekerheid in het dossier de economie schade berokkent; maar niet voor de rechters, die de taks op vzw’s wel als iets “hoogdringend” beschouwen. Weinig coherent, maar dat betekent wel dat er voor 2024 geen advies meer komt over het Stikstofdecreet. De meerderheid wil het nu zonder advies toch stemmen, om zo nog op tijd te zijn.
- Alleen, de oppositie kan nu wél dat advies nog vragen, daarvoor hoeven ze geen meerderheid in het Vlaams Parlement te halen: als Vlaams Belang, Groen en Vooruit samen zo’n advies vragen, komt het er wel degelijk. Bij die eerste twee, die toch altijd kritisch keken naar het dossier, lijkt het logisch dat ze die vraag gaan stellen. Vooruit is dan van plan zich aan te sluiten. Zo komt het nieuwe decreet er alvast niet meer in 2023.
- Een nieuw krasje in het dossier dus. De Vlaamse regering doet er alles aan om de investering van Ineos in Antwerpen om een nieuwe ethaankraker te bouwen veilig te stellen. Maar ook het dossier van de luchthaven in Zaventem ligt klaar, net als dat van de Antwerpse afvalverwerker Indaver.