Expert inlichtingendiensten: “Het gebeurt allemaal heel subtiel achter de coulissen en in de schaduw”

Vorige week onthulde de Britse krant The Guardian een verontrustend schandaal: een team van Israëlische contractors zou wereldwijd meer dan 30 verkiezingen hebben gemanipuleerd door middel van hacking, sabotage en het verspreiden van desinformatie. Kenneth Lasoen, expert inlichtingendiensten aan de Universiteit Antwerpen, geeft aan The Morning Drive meer duiding over de zaak.


Hier kunt u het volledige interview met Kenneth Lasoen beluisteren.


De essentie: Tal Hanan, een voormalig lid van de Israëlische special forces, zou volgens onderzoeksjournalisten van Le Monde, Der Spiegel en El País, een verfijnd softwareprogramma verhuren dat duizenden nepprofielen aanstuurt op de belangrijkste sociale netwerken, zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, Telegram, Instagram en YouTube. Het doel van de software is het beïnvloeden van grote groepen mensen en verkiezingen.

  • Hanan, die werkt onder het pseudoniem “Jorge”, zou de software hebben verhuurd aan verschillende inlichtingendiensten, politieke partijen en particuliere bedrijven.
  • “Het Israëlische bedrijf blijkt ook banden te hebben met het Israëlische ministerie van Defensie. Het beweert meer dan 30 verkiezingen wereldwijd te hebben beïnvloed”, zegt expert inlichtingendiensten Lasoen. “Er zijn ook banden aangetoond tussen het bedrijf en Cambridge Analytica, dat in 2015 voor het beïnvloeden van de verkiezingen in Nigeria met de Israëliërs zou hebben samengewerkt”. 

Moeilijk op te merken

  • “Dergelijke praktijken zijn niet tastbaar. Het gebeurt allemaal heel subtiel achter de coulissen en in de schaduw. Het is ook moeilijk om op korte termijn vast te stellen of een profiel vals is of niet. Daarnaast is men het er zich ook niet altijd van bewust dat dergelijke manipulatieve inspanningen worden ondernomen”, aldus Lasoen.
  • Volgens de expert spelen sociale media een grote rol in het probleem, waarbij in korte tijd een groot publiek bereikt kan worden.
    • “Sociale media hebben het veel gemakkelijker gemaakt voor een malafide actor om dergelijke zaken te doen. Vroeger moest je al de kranten binnen weten te geraken en moest je bepaalde informatiekanalen hebben en kunnen aanspreken. Dat was vaak veel doorzichtiger, dan wat er nu op sociale media gebeurt, en dus gemakkelijker op te merken”.

Verspreiding tegenhouden

  • “Ik ben ervan overtuigd dat we de verspreiding kunnen tegenhouden, al zal het niet gemakkelijk zijn”, zo laat Lasoen weten. “In de eerste plaats moeten we inzetten op de weerbaarheid van de bevolking. Dat men kritisch omgaat met informatie en niet zomaar alles voor waar aanneemt. Ook zijn er voldoende technische middelen die desinformatie kunnen detecteren en ook tegen kunnen houden. Die moeten we actief gaan inzetten.”

(nd)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.