Ons gedrag is als gevolg van de coronacrisis ingrijpend gewijzigd. De toekomst wordt digitaal, cash verdwijnt en prepaid- of debetkaarten worden belangrijker dan kredietkaarten. Dat zegt Charlotte Hogg, de CEO Europa van betaalkaartenreus VISA, in een interview met de Financial Times.
Nadat het betaalverkeer tijdens de lockdown in de meeste landen met 25 procent daalde, ziet Hogg in de meeste landen stilaan een herneming van de activiteit. Die situeert zich voornamelijk in de detailhandel en de doe-het-zelf- en meubelsector. Het herstel blijft wel achterwege in de toerismesector, nochtans een belangrijke bron van inkomsten voor VISA. Het bedrijf verwerkte vorig jaar 138 miljard transacties. Hogg hoopt de daling dit jaar te compenseren door de terugval in cash betalingen.
Woensdag nog publiceerde adviesbureau Accenture een rapport waaruit moet blijken dat betalingen met cash geld dit jaar in Europa met 30 procent zouden dalen. In het VK zou die daling zelfs 40 procent bedragen.
VISA lobbyt nu om cash betalingen in het openbaar vervoer in te ruilen voor contactloze betalingen. Het bedrijf vraagt regelgevers ook de maximumlimiet voor contactloze betalingen op te trekken. Die limiet werd tijdens de pandemie in de meeste Europese landen al opgetrokken tot 50 euro.
Critici vrezen dat de weerstand tegen cash betalingen vooral ouderen en de meest kwetsbaren in onze maatschappij benadeelt. Maar Hogg denkt dat mensen die zich voor langere periodes tegen het virus moeten beschermen net baat hebben bij digitaal betaalverkeer.
VISA werkt alvast samen met banken en andere partners om kmo’s bij de transitie van cash naar digitaal te helpen. ‘Vele van die bedrijven zijn niet klaar voor de digitale wereld. Vroeger was dat geen probleem, maar nu is het wat consumenten willen.’