Zaterdag is het zover: cafés en restaurants mogen eindelijk weer hun terrassen openen, na ruim een half jaar volledige sluiting. Een van de aandachtspunten bij de uitbaters: de betalingen van de klanten in goede banen leiden.
Sectorfederaties roepen de uitbaters op om de voorkeur te geven aan digitale betaaloplossingen, en als het kan contactloos. Dat moet betalingen en wisselgeld in cash vermijden én ook mogelijke klantenrijen aan de kassa tegengaan.
‘Doe zo veel mogelijk digitaal en contactloos. Stimuleer elektronische betalingen. Bij gebruik van de pinautomaat dient deze na ieder gebruik gereinigd en ontsmet te worden, of voorzie een systeem zoals in de handel met handgels en/of oorstaafjes voor de klanten’, zo staat in de coronarichtlijnen van Horeca Vlaanderen.
Betalen aan het terrastafeltje
De aanbieders van digitale betaaloplossingen grijpen de heropening van de terrassen aan om extra reclame te maken. Heb je een terrasreünie met drie vrienden gepland? Achteraf de rekening delen onder je vrienden gaat nog sneller met onze app’, zegt Payconiq by Bancontact in een persbericht. ‘De persoon die op café of op restaurant betaald heeft met de app, kan het bedrag rechtstreeks verdelen in de app. Gedaan met vervelend samenleggen terwijl de ober of serveerster staat te wachten.’
CCV, een leverancier van elektronische betaaldiensten, meldt een stijging van de vraag naar betaalterminals met 30 procent. ‘Hoewel klanten binnen mogen betalen, horen we dat velen toch weigerachtig zijn om naar binnen te gaan. Het is ook gewoon veel makkelijker om ze aan hun terrastafeltje buiten te laten afrekenen. Zeker met het sluitingsuur willen we ook vermijden dat iedereen binnen op hetzelfde moment dicht op elkaar gaat beginnen aanschuiven om af te rekenen’, zegt Sam Arckens, commercieel directeur bij CCV.
Lees ook:
- Geen gegevens achterlaten op café of restaurant, wel cafébaas bellen als je ziek wordt
- Bancontact: ‘Maak eerst toetsenbord schoon vooraleer pincode in te tikken’
(tb)