Key takeaways
- Henrique Braun volgt James Quincey op als chief executive officer (CEO) van The Coca-Cola Company op 31 maart 2026.
- Braun brengt een schat aan ervaring in verschillende business units binnen Coca-Cola mee naar zijn nieuwe functie.
- Als CEO is Braun van plan om prioriteit te geven aan wereldwijde groeikansen, consumentenbehoeften en het gebruik van technologie om de prestaties te verbeteren.
The Coca-Cola Company heeft de benoeming van Henrique Braun als CEO aangekondigd, met ingang van 31 maart 2026. Braun, een doorgewinterde executive met uitgebreide ervaring in verschillende regio’s en business units, zal James Quincey opvolgen, die na negen jaar als CEO zal overstappen naar de rol van uitvoerend voorzitter.
Brauns uitgebreide ervaring
Braun begon zijn carrière bij Coca-Cola in 1996. In die tijd bekleedde hij leidinggevende posities in Latijns-Amerika, China, Zuid-Korea. Braun wordt erkend voor zijn strategisch denken en operationele uitmuntendheid en brengt een schat aan kennis mee naar zijn nieuwe functie. Eerder in zijn carrière speelde hij een rol in de optimalisatie van de toeleveringsketen, de ontwikkeling van nieuwe bedrijven, marketingstrategieën, innovatie-initiatieven, algemeen management en bottelactiviteiten. Hij was met name President van de Greater China en Zuid-Korea Business Unit van 2013 tot 2016 en leidde vervolgens de Brazil Business Unit van 2016 tot 2020.
Als CEO zal Braun zich vooral richten op het identificeren van wereldwijde groeikansen, het beter begrijpen van en inspelen op de behoeften van de consument, en het inzetten van technologie om prestaties en expansie te stimuleren.
Bescheiden begin van Coca-Cola
Coca-Cola werd in 1886 in Atlanta, Georgia, opgericht door apotheker John Stith Pemberton en begon als een medicinale siroop. Het unieke mengsel van extracten van cocabladeren en kola-noten gaf de drank zijn kenmerkende naam en smaak. Het werd voor het eerst verkocht bij Jacobs Pharmacy op 8 mei 1886, gemengd met bruisend water. De naam “Coca-Cola” werd voorgesteld door Frank M. Robinson, de boekhouder van Pemberton, die ook het iconische cursieve logo ontwierp.
Zakenman Asa Griggs Candler verwierf in 1888 een meerderheidsaandeel in het bedrijf en richtte het in 1892 formeel op. Onder zijn leiding groeide Coca-Cola uit van een lokale frisdrank tot een nationaal merk door middel van innovatieve marketingstrategieën zoals gratis proefcoupons, bewegwijzering met een merknaam en promotieartikelen.
Wereldwijd fenomeen
Oorspronkelijk bevatte het extract van cocabladeren sporen van cocaïne, maar de formule werd in het begin van de 20e eeuw aangepast om de psychoactieve elementen te verwijderen en toch de karakteristieke smaak te behouden. Het bedrijf introduceerde ook een gestandaardiseerd bottelproces, waardoor Coca-Cola zich in de Verenigde Staten en vervolgens internationaal kon uitbreiden.
Vandaag de dag is The Coca-Cola Company aanwezig in meer dan 200 landen en bezit het bedrijf honderden drankmerken. Het wereldwijde succes is een bewijs van de originele formule van Pemberton en de marketingvisie van Candler, en laat zien hoe een klein experiment in de farmacie uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

