Wanneer de motoren van ’s werelds grootste cruiseschip ‘Harmony of the Seas’ op volle kracht draaien verbruikt het schip een kwart miljoen liter van de meest vervuilende diesel”¦ per dag. De groeiende markt voor mega-cruiseschepen zorgt voor steeds meer vervuiling, schrijft de Britse krant The Guardian.
Schepen zoals de Harmony moeten wanneer ze voor anker liggen en wanneer ze in de buurt van Amerikaanse en sommige Europese kusten varen wel overschakelen op een meer milieuvriendelijke brandstof of hun uitstoot filteren. Daar merken de inwoners van Southampton, waar het schip momenteel aangemeerd ligt, niet veel van.
“We kunnen het ruiken en proeven. Deze schepen zijn als een reeks appartementsgebouwen en soms liggen er vijf tegelijk in de haven. De wind blaast de vervuiling rechtstreeks in de stad en niemand lijkt de uitstoot te controleren,” klaagt een stadsbewoner in een gesprek met The Guardian. “Bovendien zorgen ze ook voor veel extra wegverkeer.”
De eigenaar van de Harmony, Royal Caribbean, wil enkel kwijt dat het schip aan alle wettelijke normen voldoet en “efficiënte anti-luchtvervuilingssystemen” aan boord heeft. Volgens een belangenorganisatie voor de cruise-industrie, de CLIA, hebben hun leden de afgelopen decennia zwaar geïnvesteerd in milieutechnologie.
Dat laatste ontkennen wetenschappers ook niet. Toch verklaarden Duitse en Britse milieuspecialisten aan The Guardian dat een schip als de Harmony wellicht 250 ton brandstof per dag verbrandt en meer sulfer uitstoot dan miljoenen auto’s samen. Ook zou zo’n schip dagelijks 450 kg fijnstof uitstoten.